واکنش زاخارووا به اتهام‌زنی‌های آمریکا و فرانسه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به اتهام‌های مطرح شده از سوی فرانسه علیه کشورش مبنی بر اینکه مسکو مانع از ورود کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی به دومای سوریه می‌شود، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضع گیری وزارت خارجه فرانسه بسیار تعجب‌آور است، روسیه بازرسی فوری کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی را تایید کرد اما مسئول تنظیم برنامه سفر تیم کارشناسان این سازمان نیست و تمامی کمک‌های لازم برای انجام این بازرسی را ارائه کرده است.

زاخارووا در ادامه گفت: به این دلیل که هنوز برخی شبه‌نظامیان در شهر دوما حضور دارند، در ورود تیم محققان به این شهر مشکلاتی وجود دارد.

پاریس مدعی شد که احتمال بسیاری وجود دارد که مدارک موجود در دوما پیش از ورود کارشناسان از بین بروند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه این اتهامات را به شدت "تعجب‌آور" توصیف کرد و گفت: زمانی که واشنگتن و لندن ابراز نگرانی می‌کردند که مسکو مدارک را در محل حادثه از بین ببرد، روسیه از بازرسی‌ها حمایت کرد.

وی افزود: مشخص نیست چرا وزارت خارجه فرانسه درباره سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی و بازرسان آنها صحبت می‌کند؟ بازرسان این سازمان اگر مشکلی داشته باشند، با انتشار بیانیه‌ای آن را اعلام می‌کنند، ما از کشورهای غربی که در بمباران غیر قانونی علیه سوریه شرکت داشتند، می‌خواهیم از بازی با افکار عمومی دست برداشته و در کار نهادهای بین‌المللی دخالت نکنند.

کرملین روز دوشنبه اتهامات مطرح شده مبنی بر اینکه روسیه و سوریه مانع از ورود کارشناسان به محل حادثه می‌شوند را تکذیب و تاکید کرد: این اتهامات بی‌اساس هستند.