واکنش وزیر خزانه‌داری آمریکا به بازی چین و روسیه با نرخ ارز

استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در مصاحبه‌ای با CNBC گفت که پیام توییتری ترامپ در توییتر درباره نرخ ارزها در چین و روسیه هشدار به کشورهایی است که به دنبال پایین نگه داشتن ارزش نرخ ارزهای خود هستند.

ترامپ روز دوشنبه چین و روسیه را به پایین نگه داشتن ارزش ارزهای خود متهم کرد درحالی که افزایش نرخ بهره آمریکا به چین اجازه داد تا آمریکا را به ارسال پیامی اشتباه متهم کند.

منوچین گفت: این یک هشدار به روسیه و چین درباره پایین نگه داشتن ارزش ارز بود. او (ترامپ) این موضوع را زیر نظر دارد.

وی در ادامه گفت که توییت ترامپ ارتباطی به نظر وی درباره قدرت دلار ندارد.

ترامپ روز دوشنبه در توییتر گفت: درحالی که آمریکا نرخ بهره را همچنان افزایش داده، روسیه و چین با ما بازی پایین نگه داشتن نرخ ارز می‌کنند.

این توییت به چیزی اشاره دارد که ترامپ مزایای غیرمنصفانه تجارت می‌نامد. اگر نرخ ارز کشوری به صورت غیرواقعی پایین نگه داشته شود، صادرات آن کشور رقابتی تر می‌شود. نرخ بیشتر بهره آمریکا معمولا ارزش دلار را افزایش می‌دهد که این مسئله باعث پرهزینه‌تر شدن صادرات آمریکا می‌شود.

از ژانویه 2017 که ترامپ به قدرت رسید دلار در برابر اکثر ارزها ازجمله یوان چین تضعیف شد، تا وقتی که آمریکا هفته‌های گذشته تحریم‌هایی را علیه روبل روسیه اعمال کرد.

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه اظهار داشت که صحبتهای ترامپ مغایر گزارش هفته گذشته وزارت خزانه داری آمریکاست که از اشاره به نام شرکای تجاری به عنوان اخلال گران ارزی امتناع کرده بود.

او در نشست خبری روزانه خود گفته بود: به نظر می‌رسد اطلاعات منتشر شده توسط آمریکا اندکی آشفته و نامنظم است.