آلبانی و مقدونیه در مسیر اتحادیه اروپا

از آلبانی و مقدونیه خواسته شده تا دست به اقدامات اصلاحی برای تضمین ورودشان به اتحادیه اروپا بزنند.

به گزارش شبکه خبری دویچه وله، کمیسیون اروپایی روز سه شنبه پیشنهاد داد که اتحادیه اروپا مذاکرات پیوستن این دو کشور حوزه بالکان را آغاز کند.

این پیشنهاد بخشی از تلاش‌ها برای احیای جدیت و اشتیاق این اتحادیه است که با خروج انگلیس روبروست.

کمیسیون اروپایی اعلام کرده است که آلبانی و مقدونیه که به ترتیب در سال‌های 2014 و 2005 درخواست‌های خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا ارسال کردند، پیشرفت مکفی برای آغاز مذاکرات پیوستن داشته‌اند.

همچنین هر یک از این دو کشور باید اصلاحات جدی را برای تضمین ورودشان به این اتحادیه انجام دهند.

"دلگرمی" برای ادامه مسیر اصلاحات

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که این پیشنهاد یک دلگرمی برای این کشورهاست که مسیر اصلاحات را ادامه دهند.

ادی راما، نخست وزیر آلبانی با استقبال از این پیشنهاد گفت که حمایت اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که آلبانی به عنوان یک کشور کوچک در غرب بالکان رو به جلو پیش می‌رود.

زوران زائف، نخست وزیر مقدونیه نیز از این تصمیم استقبال کرد و قول داد تا در سیستم قضایی، ادارات و در بخش مقابله با فساد در کشورش اصلاحات ایجاد کند تا فرصت مقدونیه را در پیوستن به اتحادیه اروپا تقویت کند.

فاکتور روسیه

تلاش‌های برای گسترش قلمروی اتحادیه اروپا در بحبوحه نگرانی‌ها درباره ضریب نفوذ روسیه در شرق اروپا شدت گرفته است. در فوریه سال جاری میلادی، اتحادیه اروپا استراتژی جدید خود را برای منطقه رونمایی کرد که هدفش اعطای عضویت به صربستان و مونته‌نگرو در اوایل 2025 است.

راه دشوار پیش رو

مذاکرات پیوستن تنها زمانی آغاز می‌شود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پیشنهاد کمیسیون اروپایی پشتیبانی کنند و این ممکن است راهی دشوار باشد. تنها چند ساعت پس از اعلام این پیشنهاد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به پارلمان اروپایی گفت که هرگونه گسترش قلمروی اتحادیه اروپا نیاز به ایجاد اصلاحاتی در آن دارد.