مقام‌های دولت ترامپ بازخواست شدند

قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا چندین تن از نمایندگان پنتاگون، ‌وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا را از بابت تبعات کمک‌هایی که آمریکا از ائتلاف متجاوز عربی به یمن به ویژه در زمینه فروش سلاح، سوخت رسانی به هواپیماها و ارائه اطلاعات به عمل می‌آورد، بازخواست کردند.

پرسش‌هایی که از سوی نمایندگان عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در این نشست از این مقام‌ها مطرح شد نشان دهنده ناخرسندی فزاینده آنها از حمایت‌های آمریکا از کمپین نظامی تحت رهبری عربستان که هزاران غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و بدترین بحران انسانی جهان را موجب شده، بوده است.

رابرت کارم، معاون امور امنیت بین‌الملل وزیر دفاع آمریکا گفت: آمریکا معتقد است عربستان فرایندهای اجرای عملیات هوایی خود در یمن را بهبود بخشیده است و تعداد کمی از پرسنل نظامی آمریکا در یک مرکز فرماندهی نظامی در شهر ریاض به این منظور حضور دارند اما آنها در شناسایی اهداف جنگنده‌های عربستانی مشارکت نمی‌کنند.

کارم تایید کرد: پنتاگون آمار تلفات غیرنظامیان در یمن را پیگیری نمی‌کند اما سناتور بنجامین ال‌.‌کاردین گفت بهینه سازی فرایندهای هدف گیری برابر با کاهش تلفات غیرنظامی نیست. مشخصا نتایج هم همین را نشان می‌دهند و البته ما نمی‌دانیم که آیا نتایج واقعی این کمپین وجود دارند یا خیر.

یک گروه از قانونگذاران متعلق به هر دو حزب اصلی آمریکا به دنبال تصویب لایحه‌ای هستند که کمک‌های آمریکا به عربستان را مشروط به چندین گواهی در زمینه‌های تلاش‌ها برای کاهش آسیب به غیرنظامیان و کاستن از مصائب یمنی‌ها کند.

در این جلسه سناتورهای جمهوری‌خواه هم علاوه بر همتایان دموکرات خود نسبت به تاثیر جنگ یمن بر غیرنظامیان و عدم وجود یک مسیر واضح برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در یمن اظهار نگرانی کردند.

سناتور دموکرات کریس مورفی گفت: ما هنوز اینجا نشسته‌ایم و درباره فرایند صلحی که قرار است از دل واقعیت موجود بیرون بیاید صحبت کنیم در حالی که این واقعیت چندان تفاوتی با یک یا دو سال پیش ندارد.

دیوید ساترفیلد، معاون امور خاورمیانه وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: دولت ترامپ به هم‌پیمانان آمریکا هشدار داده که از هر گونه اقدامی که باعث محرومیت‌ها و مصائب بیشتر یمنی‌ها شود اجتناب کنند.