ادعاهای سگ هار منطقه درباره قدس

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، علاوه بر سفارت آمریکا که طی چند هفته آتی در قدس افتتاح خواهد شد، کشورهای دیگری نیز سفارت‌های خود را به این شهر منتقل خواهند کرد. در مقابل تشکیلات خودگردان فلسطین اعتراض خود را به سفر نمایندگان این کشورها به اراضی اشغالی اعلام و آن را تبلیغات گمراه‌کننده و تحریف واقعیات برای افکار عمومی جهان و مسئولان بین‌المللی با هدف پاک کردن جرائم بزرگ خود در نقض قوانین بین‌المللی و جنایاتش در حق مردم فلسطین نوصیف کرد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی که در مراسم تقدیر وزارت خارجه این رژیم از دیپلمات‌ها همزمان با سالگرد "نکبة" داشت، مدعی شد، روابط ما با آمریکا به یک دستاورد دیپلماتیک بی‌سابقه یعنی اعتراف رسمی واشنگتن به این مساله که اورشلیم (قدس اشغالی) "پایتخت اسرائیل" است، منجر شده است و چند هفته دیگر در همینجا برای استقبال از بازدیدکنندگان در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس و اعلام انتقال سفارت‌های دیگر کشورها به این شهر جمع می‌شویم.

نتانیاهو در ادامه مدعی شد: ما با تایید جامعه جهانی به حاکمیت سیاسی دست یافتیم و همینطور از سوی بیشتر کشورهای جهان به رسمیت شناخته شدیم و با موفقیت با تلاش‌هایی که برای به انزوا کشیدن ما در جهان انجام می‌شود، مقابله کردیم.

جشن‌ها در اراضی اشغالی با افتتاح سفارت آمریکا در مه به اوج خود می‌رسد.

مسئولان اسرائیلی بر این باورند که دیگر کشورها نیز راه آمریکا را در پیش بگیرند و سفارت‌های خود را به اراضی اشغالی منتقل کنند.

پارلمان هندوراس هفته گذشته با انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس اشغالی موافقت کرده و طرح آن را به دولت ارجاع داد.

پارلمان هندوراس در شرایطی این تصمیم را گرفت که فلسطینی‌ها از آمریکا خواستند از تصمیم خود برای انتقال سفارتش به قدس دست بردارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهورب آمریکا در دسامبر گذشته اعلام کرد که قدس اشغالی را به عنوان "پایتخت اسرائیل" به رسمیت می‌شناسد، سپس از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا به این شهر خبر داد.

گواتمالا نیز اعلام کرد که قصد دارد سفارتش را به قدس اشغالی منتقل کند.

وزیر خارجه گواتمالا اعلام کرد که جیمی مورالس، رئیس جمهور این کشور در تاریخ ۱۶ مه در جشنی که اسرائیل برای انتقال سفارت این کشور به قدس ترتیب داده، شرکت می‌کند.

وی افزود: گواتمالا با وزارت خارجه اسرائیل در کارهای انتقال سفارتش به قدس همکاری می‌کند.

مورالس در ۲۴ دسامبر اعلام کرد که قصد دارد سفارت کشورش را به قدس منتقل کند تا به این ترتیب اولین کشور در جهان باشد که همان راه آمریکا را طی می‌کند.

رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند جشن‌ سالگرد تاسیس اسرائیل (سالگرد نکبة) را با اعلام خبر انتقال سفارت دیگر کشورها به قدس خاص‌تر برگزار کند.

این رژیم در مراسم سال جاری که روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود، میزبان سفرای ۴۰ کشور عضو سازمان ملل است.

وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای این میزبانی را حرکت گمراه‌کننده بزرگی توصیف و اعلام کرد: رژیم اشغالگر به تبلیغات گمراه‌کننده و تحریف واقعیات برای افکار عمومی جهان و مسئولان بین‌المللی با هدف پاک کردن جرائم بزرگ خود در نقض قوانین بین‌المللی و جنایاتش در حق مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

این وزارتخانه در ادامه تاکید کرد، طبق آنچه در رسانه‌های عبری زبان گزارش شده، دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل همزمان با برگزاری مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس این رژیم، برنامه سفر سفرای ۴۰ کشور را تنظیم کرد و آنها چند روز قبل وارد اراضی اشغالی شدند، قرار است آنها در راستای تلاش‌ها برای یهودی‌سازی قدس، بازدیدی از این شهر اشغالی و مناطق تاریخی آن به عمل آوردند.

وزارت خارجه فلسطین تاکید کرد، تنظیم سفر نمایندگان این کشورها با هدف جلب نظر آنها برای حمایت از عضویت اسرائیل در شورای امنیت انجام شد و قرار است رای‌گیری در این خصوص اواخر ماه ژوئن برگزار شود.

در ادامه این بیانیه آمده است، این سفرا و کشورهایشان به خوبی می‌دانند که قدس شرقی و بخش قدیمی آن جزء خاک فلسطین است، آنها به خوبی می‌دانند که شهرک‌ها طبق قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی، غیرقانونی و باطل بوده و سفر آنها به قدس نقض تعهدات این کشورها و بر خلاف قوانین بین‌المللی وضع شده است.

وزارت خارجه فلسطین در ادامه تاکید کرد، با حساسیت بالایی اخبار این سفر را دنبال می‌کند و تماس‌های خود با وزارت خارجه‌های کشورهایی که سفرایشان در این سفر حضور دارند، آغاز کرده و خواستار توضیح آنها درباره این سفر شده است.

این وزارتخانه افزود، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بارها بر لزوم اقدام جمعی برای مقابله با تلاش‌های تل‌آویو جهت عضویت در شورای امنیت تاکید کرده است. همچنین عباس در نشست سران کشورهای عربی در ظهران عربستان بار دیگر بیداری و مقابله جدی کشورهای عربی با تلاش‌های اسرائیل برای تغییر موضعگیری جهانی نسبت به مساله قدس اشغالی را خواستار شد.