مردم مجارستان به خیابان ها ریختند

تخمین زده شده که حدود ۳۰ هزار تن در این تظاهرات شرکت داشتند. تظاهرکنندگان در این تجمع، رسانه جمعی بی‌طرف را خواستار شدند.

ویکتور اوربان ۵۴ ساله، نخست وزیر مجارستان که اخیرا دوباره به این سمت برگزیده شده، در انتخابات هشتم آوریل نزدیک به نیمی از آرا را از آن خود کرد. اما برخی از منتقدان از جمله ناظران سازمان امنیت و همکاری بر این باورند که کمپین او از توجه ویژه رسانه‌ها برخوردار بوده است.

اوربان از آغاز نخست وزیری خود در سال ۲۰۱۰ اصلاحاتی را در رسانه‌های جمعی صورت داده که موجب شده منتقدان این شبکه‌ها را "سخنگوی دولت" بنامند.

بسیاری از معترضان حاضر در این تظاهرات که عموما از قشر جوان بودند، شعار "دموکراسی" سر دادند و پرچم مجارستان و اتحادیه اروپا را در دست داشتند.

ویکتور گیتوای، یکی از ترتیب دهندگان این تظاهرات به خبرگزاری فرانسه گفت: این اعتراضات برای تغییر یک شبه نظام صورت نگرفت و هدف آن ایجاد جنبشی مدنی برای به چالش کشیدن اوربان بود. این نشانه‌ای از آن است که بسیاری از مردم مجارستان خواستار دموکراسی و نهاد‌های مستقل و رسانه‌ای آزاد هستند.

وی افزود، اعتراضات بیشتری نیز طی هفته‌های آینده در شهر‌های دیگر کشور برگزار خواهند شد.

هفته گذشته نیز در حدود ۱۰۰ هزار معترض چند روز پس از پیروزی اخیر اوربان در بوداپست تظاهرات کردند.

این پیروزی برای سومین دور پیاپی، اکثریت دو سومی در پارلمان را از آن او کرد و قدرت را برای چهار سال آینده در اختیار او گذاشت.

تنظیم‌کنندگان این تظاهرات اظهار کردند که تجمع بعدی معترضان، روز ۸ ماه مه و در مقابل پارلمان مجارستان برگزار خواهد شد.

پیتر مارکی-زی، سخنران اصلی این تجمع از حامیان حزب فیدس به رهبری اوربان بوده، تصریح کرد: این نظام دموکراتیک نیست.

وی افزود، باید یک جبهه متحد ضد اوربان تشکیل شود؛ زیرا احزاب اپوزیسیون موفق نشده‌اند که این نخست وزیر را با چالش روبه‌رو کنند.