هشدار مشاوران ترامپ نسبت به «دام» کیم جونگ اون

«دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یکسری توئیت پس از انتشار اخبار مربوط به اعلام پیونگ‌یانگ در زمینه توقف آزمایش‌های اتمی‌اش که جمعه عصر صورت گرفت، آن را یک پیشرفت و خبری خوب توصیف کرد. اما پشت صحنه، اوضاع جور دیگری است؛ مشاوران ترامپ روز شنبه هشدار دادند که اظهارات کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی در توقف برنامه‌های موشکی و اتمی بیشتر بیانگر این عبارت است که علاقه‌ای به تعهدی شفاف و مستقیم برای خلع سلاح اتمی ندارد و بیشتر یک "دام" است.

اگرچه برخی از تحلیلگران سیاست خارجی به این مساله اشاره کردند که کیم جونگ اون ولع زیادی به ایجاد یک لحن مثبت برای دیدارش با ترامپ دارد که قرار است در اواخر مه یا اوایل ژوئن ۲۰۱۸ انجام شود؛ اما مشاوران ترامپ بابت این مساله کمتر مشتاق هستند. از نظر آنها، اقدامات و تلاش‌های کیم جوان با هدف ارائه تعهدات نسبتا میانه‌رو است - که حتی ممکن است خیلی زود هم تغییر کنند - تا این تصور را ایجاد کند که او فردی مسؤول و متمایل به سازش است.

مشاوران ترامپ می‌گویند که این تردید، کار را برای آمریکا به منظور رد درخواست‌های کره شمالی از نظر سیاسی سخت‌تر می‌کند.

اخبار مربوط به تمایل کیم جوان در توقف برنامه‌های موشکی و اتمی باعث شگفتی مقام‌های کاخ سفید شد که در انتظار صدور بیانیه‌ای از سوی کیم جونگ اون برای مردم کره شمالی پیش از برگزاری نشست کیم با ترامپ بودند، اما نمی‌دانستند که این بیانیه قرار بود چه زمانی و چگونه صادر شود.

رسانه رسمی کره شمالی بیانیه کیم جونگ اون را در تلویزیون پخش و نسخه انگلیسی آن را نیز منتشر کرد. این دیکتاتور جوان قول داده تا تمایل کشورش را از ساخت تسلیحات دور کند و به سمت ارتقای بخش اقتصادی پیش ببرد.

مشاوران ترامپ این اظهارنظر را نشانه‌ای می‌دانند که هدف از آن کاهش تحریم‌های اقتصادی آمریکا و متحدانش است.

کیم جوان قرار است با مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی در روز‌های آتی دیدار کند و این دیدار یک نشست اولیه پیش از دیدار با ترامپ محسوب می‌شود. تاریخ و مکان این دیدار با ترامپ هنوز مشخص نیست.

مقام‌های کره جنوبی می‌گویند، کیم جوان تمایل خود را برای بررسی راه‌هایی مرتبط به پایان رسمی جنگ دو کره نشان داده است؛ جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ و پس از قریب به سه سال بدون آنکه آتش بسی صریح صورت گیرد، پایان یافته است.

آزمون اصلی برای ترامپ، هدایت فشار‌های رقابتی متحدان آمریکا در منطقه است؛ دولت لیبرال کره جنوبی به دنبال میانجی‌گری توافقی برای کاهش تنش در سایه نگرانی از بروز جنگ در منطقه است در حالیکه دولت محافظه کار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، که اقدامات اخیر کره شمالی را بسیار مشکوکانه می‌نگرد، به دنبال اعمال فشار بر ترامپ برای اطمینان حاصل کردن از حفظ منافع توکیو در هرگونه توافق نهایی است.

نخست وزیر ژاپن در سفر دو روزه‌اش به فلوریدا به این مساله تاکید کرد که توکیو بر گام‌هایی کامل، بی‌بازگشت و معتبر به سمت خلع سلاح اتمی تمایل دارد. دولت ترامپ موضعی مشابه داشته و این مساله مطرح شده که آیا هرگونه کوتاه آمدن در چنین توافقی در نشست با کیم جونگ اون را باید یک ناکامی و شکست دانست.

برخی از تحلیلگران در واشنگتن روز شنبه اعلام کردند که واقع‌گرایانه‌ترین راه برای ترامپ اذعان به این مساله است که کره شمالی، پس از سه دهه توسعه و ساخت زرادخانه خود، به دنبال حذف کامل و سریع این برنامه نخواهد بود.

گزینه دیگری که این تحلیلگران می‌گویند، اعمال محدودیت‌ها بر زرادخانه کره شمالی است که شامل توقف برنامه با اعمال محدودیتی نظیر تهدید است. این گزینه به کره شمالی این اجازه را می‌دهد تا امنیت برخی از سطوح تخصصی برنامه اتمی خود را حفظ کند و در عین حال، سیستم‌های ارسال و سوخت بمب را متوقف کند. همچنین، دو کشور باید به سمت ایجاد اعتماد بیشتر که به مذاکرات جدی‌تر درباره خلع سلاح کامل منجر می‌شود، پیش بروند.

توبی دالتون، مدیر برنامه سیاستگذاری اتمی در موسسه صلح بین‌المللی کارنگی گفت: واقعیت این است که کره شمالی سلاح اتمی دارد و ما باید با این حقیقت روبرو شویم.

در مارس سال جاری میلادی، دالتون در مقاله‌ای به ایجاد مانعی برای جلوگیری از دستیابی کره شمالی به زرادخانه آماده عملیات اشاره کرده بود.

وی در این مقاله نوشته بود: شکاف میان واقعیت و آنچه ما برایش برنامه‌ریزی می‌کنیم، مشکل‌ساز است. براساس انتظارات، نمی‌توان روند نشست را تعیین کرد و ما به جایی می‌رسیم که الان هستیم.

ایجاد مانع در مسیر برنامه کره شمالی را به این دلیل می‌توان تفسیر کرد که دولت ترامپ، کره شمالی را یک کشور اتمی می‌داند.

دیپلمات‌های ارشد آمریکا در امور آسیا، چون سوزان تورنتون، دستیار موقت وزیر امور خارجه و مارک لامبرت، رئیس بخش کره حامیان سیاستی هستند که به دنبال خلع سلاح کامل است. اما در پی انتشار گزارش‌هایی درباره حملات احتمالی نظامی علیه کره شمالی در سال گذشته میلادی، برخی از مقام‌های آمریکایی به مساله مهار کره شمالی به عنوان یک استراتژی کوتاه یا میان مدت پرداختند که هدفش جلوگیری از اقدامی نظامی است.

ایده اذعان آشکارای پذیرش کره شمالی به عنوان یک قدرت اتمی، همچنان یک موضع غلط است به ویژه با توجه به این فرضیه که می‌تواند باعث بروز رقابت تسلیحات اتمی، تشویق ژاپن و کره جنوبی برای دنبال کردن برنامه تسلیحات اتمی خودشان شود.

یان وولفستال، ناظر سیاست کنترل سلاح و منع گسترش در شورای امنیت ملی در دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا گفته است که پذیرش کره شمالی به عنوان یک قدرت اتمی حتی در بازه‌ای محدود به این معناست که پیونگ یانگ از این توانایی استفاده و صحنه را ترک می‌کند. بسیاری نگران هستند که کیم جوان دقیقا به دنبال چه چیزی در نشست با ترامپ است.

اما مایکل آسلین، پژوهشگر آسیا در موسسه هوور می‌گوید: برای آمریکا سخت است که این حقیقت را انکار کند. ما شاهد عادی شدن ظاهری روابط کره شمالی با جهان هستیم که شامل دیدار رهبری این کشور با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، برنامه‌اش برای دیدار با رئیس جمهوری کره جنوبی و دیدار با آبه و سپس نشست با ترامپ است. حقیقت این است که درک افراد از این مسائل درباره یک برنامه همانی است که باعث شده تا کره شمالی یک قدرت اتمی بدانند.»