اقدام بی سابقه کره جنوبی در آستانه نشست تاریخی

وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: "ما امیدوار هستیم که تصمیم سئول برای متوقف کردن تبلیغات خود در مرز کره شمالی، دو کشور را به متوقف کردن انتقادات متقابل متقاعد سازد و در ایجاد فضای صلح در منطقه موثر واقع شود."

پس از اوج گرفتن تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ که سپتامبر گذشته با حملات لفظی متقابل میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی به ویژه در توئیتر همراه شد، به نظر می رسد یک دوره تنش‌زدایی بی سابقه میان دو کشور آغاز شده است.

دو کره پس از سال‌ها تنش ناشی از آزمایش‌های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ و تحرکات نظامی سئول، تلاش‌های گسترده ای را برای عادی سازی روابط دوجانبه آغاز کرده اند. در همین حال مذاکرات و رایزنی‌هایی نیز در جریان است تا زمینه برای گفتگوهای مستقیم دونالد ترامپ و کیم جونگ اون فراهم گردد. کره شمالی در سال‌های اخیر پیوسته با فشارهای شدید ناشی از تحریم‌های بین المللی مواجه بوده است، با این حال پیونگ یانگ تاکید کرده است که اقدامات و حرکت‌هایی که این کشور برای گشایش در روابط خود با همسایه جنوبی آغاز کرده است از موضع قدرت است نه از موضع ضعف پیونگ یانگ.

در سال دو هزار و چهار دو کره توافق نامه ای امضا و تعهد کردند به اقدامات تبلیغاتی برضد یکدیگر در مناطق مرزی پایان دهند. در همین راستا، ریختن اعلامیه های تبلیغاتی بر ضد حکومت کره شمالی بر فراز مناطق مرزی و همچنین ارسال پیام‌های تبلیغاتی از طریق بلندگو در این مناطق متوقف شد. با این حال کره جنوبی این توافق نامه را در سال دو هزار و ده در شرایطی که تنش‌ها میان دو کشور افزایش یافته بود، نقض کرد. در آن زمان حمله به یک ناوچه کره جنوبی که مقامات سئول آن را به نظامیان کره شمالی نسبت دادند، تنش ها میان دو کشور را به یکباره افزایش داد.