انتقاد رئیس پارلمان روسیه از اقدامات غرب

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون پارلمان روسیه روز دوشنبه در سخنانی در پارلمان بوسنی در سارایوو گفت: غربی‌ها در اقدام‌هایی تحریک آمیز، خانواده اسکریپال را در شهر سالزبری انگلیس مسموم کردند و حمله ساختگی با گاز را نیز در شهر دومای سوریه به اجرا گذاشتند.

وی خطاب به نمایندگان پارلمان بوسنی گفت: «غرب تلاش می‌کند روسیه را متهم کند. برای آنان مهم نیست و ضد روسیه دروغ می‌گویند تا افکار عمومی را فریب بدهند.»

پس از پیوستن مونته نگرو به پیمان ناتو، ماتوینکو، غرب را به بی ثبات سازی منطقه‌ی بالکان متهم کرد و گفت: «نیمی از مردم این کشور با پیوستن به ناتو مخالف بودند.»

والنتینا ماتوینکو گفت: «این دوره‌ی انتقالی بسیار آزاردهنده است. آمریکا و همپیمانان غربی این کشور دارند تلاش می‌کنند با هر هزینه‌ای شده رهبری و حق خودخوانده خود را برای حل و فصل یکجانبه مشکلات دنیا حفظ کنند. روسیه با دخالت در سیاست داخلی کشور‌های مستقل مخالف است. روسیه با سرنگون کردن رژیم‌های نامناسب مخالف است. روسیه از احترام به قانون بین الملل و منشور سازمان ملل پشتیبانی می‌کند. به همین علت، غربی‌ها دست به کار شدند تا در برابر روسیه مانع تراشی کنند، توسعه‌ی اقتصادی روسیه را متوقف سازند و نفوذ سیاست خارجی روسیه را ناکام بگذارند.»

وی افزود: «امروز هر چه در دنیا اتفاق می‌افتد غربی‌ها بدون داشتن مدرک، بدون بازرسی و بدون شاهدی، روسیه را متهم می‌کنند. جنگی اطلاعاتی ضد روسیه به راه انداخته اند که سابقه ندارد. اقدام‌های تحریک آمیز در شهر سالزبری در انگلیس و مسموم کردن اسکریپال ها، همه با هدف تجاوز ضد کشوری مقتدر و بمباران غیرقانونی سوریه، و سپس تحریم اقتصادی روسیه همه و همه با هدف جنگ ضد روسیه، اما همه بی فایده است. روسیه هرگز از اصول خود کوتاه نمی‌آید. بیشتر کشور‌های دنیا از این اصول پشتیبانی می‌کنند در غیر این صورت هرج و مرج اتفاق خواهد افتاد. جنگ بدون قانون و مقررات و استفاده از زور بدون در نظر گرفتن قانون بین الملل، نمی‌توانیم اجازه بدهیم چنین چیز‌هایی همچون تهاجم غیرقانونی به عراق، نابودی لیبی و بمباران یوگسلاوی پیشین اتفاق بیافتد.»