تلاش‌ پوتین برای ارتقای سطح زندگی مردم روسیه

بنا به گزارش‌های مربوط به برنامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دولت جدید، این کشور احتمالا شاهد افزایش بودجه در حدود 162 میلیون دلار در بخش خدمات درمانی، آموزش و زیرساخت‌ها و نیز کاهش در هزینه‌های نظامی طی 6 سال آینده خواهد بود.

یک منبع ناشناس و آگاه به این موضوع به بلومبرگ گفت: در حال حاضر اختصاص بودجه‌ای در حدود 10 تریلیون روبل (162 میلیون دلار) مدتهاست در دست بررسی است و انتظار می‌رود دستور مربوط به اجرای آن اندکی پس از آغاز دوره جدید ریاست جمهوری پوتین در هفتم ماه می صادر شود.

بلومبرگ به نقل از این منبع نوشت: این اقدام قرار است با هدف دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر در افزایش استاندارهای زندگی مردم روسیه، که ولادیمیر پوتین وعده تحقق آن را در سخنرانی سالانه در ماه گذشته داده بود، صورت گیرد. همچنین این افزایش بودجه تلاشی برای بهبود رشد اقتصادی این کشور با توجه به بازیابی آرام این کشور از شرایط رکود اقتصادی و تحریم‌های کشورهای غربی است.

این اقدام به معنای این است که روسیه طی شش سال آینده در حدود 11.3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در بخش زیرساخت‌ها، درمان و آموزش سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در حال حاضر 9 درصد تولید ناخالص داخلی روسیه در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری شده است. بنا به اعلام منابع آگاه، افزایش بودجه در این بخش‌ها احتمالا با کاهش بودجه در سایر بخش‌ها از جمله بخش دفاعی و افزایش احتمالی مالیات جبران خواهد شد.

اختصاص بودجه جدید به بخش‌های مذکور احتمالا از امسال در دستور کار قرار خواهد گرفت، اما به گفته منابع آگاه درصد عمده این اختصاص بودجه قرار است پس از سال 2020 اجرایی شود. همچنین این منابع یادآور شدند ارقام موجود در این برنامه همچنان ممکن است طی روزهای آتی دستخوش تعدیل شوند و از مجموع 10 تریلیون روبل متفاوت شوند.

همچنین روزنامه ودوموستی ماه ژانویه در گزارشی اعلام کرد دولت و وزارتخانه های مربوطه وظیفه ارزیابی و محاسبه احتمالات مربوط به افزایش هزینه‌های مربوط به بخش درمانی، آموزش و زیرساخت‌ها را برعهده گرفته‌اند. بنا به منابع این روزنامه، ایده افزایش بودجه بخش‌های مذکور از سوی آندره بلوزوف، مشاوراقتصادی رئیس جمهور روسیه و نیز الویرا نبیولینا، اقتصاددان و رئیس بانک مرکزی مورد تائید قرار گرفته است.