وقتی تکلیف اردوغان با خودش نیز مشخص نیست

 7 سال از بحران سوریه می گذرد، بحرانی که در آن دشمنان ملت و دولت سوریه با راه اندازی موجی از مخالفت ها، آتشی را به راه انداختند که هنوز شعله‌ور است، اما این بار دولت و مردم سوریه با حمایت جبهه مقاومت توانستند این آتش را خاموش کنند.  صحنه سوریه بسیار پیچیده تر از صحنه میدانی عراق است، در عراق تنها داعش به عنوان یک گروه تروریستی حضور داشت و به همین علت دولت عراق توانست در مدت کوتاهی بر تروریسم پیروز شود، اما در سوریه تنها یک گروه تروریستی وجود ندارد، بلکه در این کشور جنگ 72 ملت به راه است و بیش از 300 گروهک تروریستی فعالیت دارند و این موضوع شرایط بحران سوریه را دشوار کرده است، گروهک هایی که در  پشت پرده آنها کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای وجود دارد؛ عربستان، ترکیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس، امارات و رژیم صهیونیستی از جمله کشورهایی هستند که به پشتیبانی از تروریسم در سوریه می پردازند.

یک بام و دو هوای ترکیه در قبال بحران سوریه

سوریه به عنوان کشوری که حلقه وصل محور مقاومت است، به لحاظ استراتژی هم برای جبهه مقاومت و دشمنان، مهم و استراتژیک است؛ همان طور که گفته شد در بحران سوریه کشورهای بسیاری از تروریسم در سوریه حمایت کردند، اما در این گزارش به نقش ترکیه و موضع گیری های این کشور در قبال بحران سوریه خواهیم پرداخت.

خوش خیالی ترکیه در بحران سوریه

ترکیه با چراغ سبز آمریکا در ابتدای بحران سوریه به مخالف علنی با دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه پرداخت و به همین دلیل از گروه های معارض و تروریست ها حمایتی همه جانبه کرد، در واقع ترکیه در ابتدای بحران سوریه درصدد بود خود را به عنوان قدرتی در منطقه نشان دهد که می‌تواند بشار اسد را از قدرت کنار بزند، اما مقامات آنکارا با مشاهده حمایت جبهه مقاومت به ویژه روسیه و ایران از ملت سوریه و پیروزی های چشمگیر ارتش این کشور و همپیمانانش در برابر تروریست، با تغییر ظاهری در مواضع خود اعلام کردند دیگر اصراری به کناره گیری بشار اسد از قدرت ندارند!

یک بام و دو هوای ترکیه در قبال بحران سوریه

ترکیه به عنوان کشوری در همسایگی سوریه نقش مهمی در بحران این کشور داشته و دارد، نقشی که می تواند به دولت سوریه در جهت نابودی تروریسم کمک و یا بر آتش این بحران  بیفزاید؛ موضع گیری های ترکیه طی هفت سال گذشته نشان می دهد مقامات این کشور یک استراتژی ثابت ندارند  و در مواقعی که باید در قبال تروریست ها ایستادگی کرده و به ملت سوریه کمک کنند باعث گسترش بحران در این کشور شده اند، باید گفت موضع گیری و استراتژی ترکیه در این سال ها در قبال بحران سوریه  موضع گیری کاملا منافقانه بوده است.

پدر خوانده مالی داعش

حمایت از گروه های تروریستی در سوریه گویی بین کشورها تقسیم شده است؛ داعش و جبهه النصره برای آمریکا و اذناب منطقه ای آن و گروه تروریستی ارتش آزاد برای ترکیه، البته در این سال ها ترکیه به حمایت از گروه تروریستی جبهه النصره نیز پرداخته و با ارسال سلاح های مختلف برادری خود را به این گروه تروریستی ثابت کرده است؛ گرچه آمریکایی ها حمایت از گروه تروریستی داعش را انکار می کنند، اما شواهد بدست آمده از حمایت های بسیار واشنگتن از این گروه تروریستی حکایت می کند، چراکه آمریکایی ها و هم‌پیمانان منطقه ای آنها برای ایجاد یک درگیری فرسایشی و نیابتی با جبهه مقاومت به این گروه تروریستی احتیاج ویژه ای دارند.

جابه‌جایی و فرار سرکرده‌های داعش در مواقع شکست، آموزش نظامی تروریست ها، مداوا شدن در بیمارستان های رژیم صهیونیستی نوچه منطقه ای واشنگتن و  فرستادن تسلیحات از مرز اردن به این گروه، نمونه کوچکی از حمایت های گسترده غرب از داعش است و همه اینها درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مدعی شکست داعش توسط این کشور شده است!

یک بام و دو هوای ترکیه در قبال بحران سوریه

دستان  آغشته به خون

شواهد نشان می دهد ردپای ترکیه در حمایت از گروه تروریستی داعش وجود دارد؛ پیوستن افراد خارجی به داعش در سوریه از طریق مرزهای ترکیه، مداوای مجروحان این گروه تروریستی در بیمارستان های ترکیه، فرستادن محموله های تسلیحاتی کشورهای حامی داعش از راه مرز ترکیه به سوریه از جمله حمایت های این کشور از گروه تروریستی داعش بود، در حالی که اگر ترکیه در روزهای نخست ظهور داعش، مرزهای خود را بر روی عبور و مرور تروریست ها می بست، شاید عمر داعش به کمتر از یک سال می رسید.

یک بام و دو هوای ترکیه در قبال بحران سوریه

جنون نفت ترکیه

اما شاید مهم ترین علت کمک ترکیه به گروه تروریستی داعش، خرید نفت توسط این کشور از این گروه تروریستی است، اما به قیمت ناچیز که  برای خود ترکیه نیز دارای منافعی بوده و هست؛ یک مقام ارشد بلغارستان در رابطه با خرید و فروش نفت داعش توسط ترکیه اعلام کرد که بر اساس اطلاعات سازمان های اطلاعاتی بلغارستان و کشورهای شریک و نیز تصاویر ماهواره ای، تانکرهای سوخت حامل نفت داعش را از خاک ترکیه تا مرز بلغارستان ردیابی کرده ایم. مستندات حاکی از نقش تجار ترک در قاچاق نفت عراق و سوریه است؛ نفتی که از مناطق تحت تصرف گروه داعش استخراج شده و به قیمت بسیار ناچیز توسط تجار ترک از تروریست ها خریداری گردیده و پس از ترانزیت از خاک ترکیه به دلالان اروپایی فروخته می شود.

یک بام و دو هوای ترکیه در قبال بحران سوریه

در این باره سردار سرلشکر پاسدار محسن رضایی فرمانده اسبق کل سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشلخیص مصلحت نظام اعلام کرد: اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در کشور خود نیست، ما آمادگی داریم اطلاعات آن را در اختیار آنها قرار بدهیم، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اضافه کرد که مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکسبرداری و فیلمبرداری کرده‌اند و این اسناد قابل ‌ارائه و انتشار است.

ارتش آزاد، پیاده نظام ترکیه  در سوریه

اما ترکیه در حمایت از گروه های افراطی و تروریستی، بیشترین حمایت خود را از گروه تروریستی ارتش آزاد انجام داده و به غیر از حمایت های مالی و تسلیحاتی، حمایت سیاسی خود را نیز از این گروه اعلام داشته است، به گونه‌ای که رجب طییب اردغان رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در جمع نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان این کشور اعلام کرد ارتش آزاد یک گروهک تروریستی نیست!

آستانه، حربه ای برای مهار اقدامات خصمانه ترکیه

بعد از آزادسازی حلب بود که موضوع مذاکرات آستانه بر سر زبان ها افتاد، طرفین هدف مذاکرات را بر حل بحران سوریه قرار دادند، در این مذاکرات نمایندگان کشورهای ایران، روسیه ، سوریه، ترکیه و هیئتی از معارضان سوری شرکت داشتند، مذاکرات آستانه تا کنون در شش مرحله انجام شده و دست آوردهایی نیز در جهت کاهش تنش در برخی نقاط سوریه داشته است؛ اما آنچه که ترکیه و گروه های معارض را پای میز مذاکره کشاند، نه اهتمام به پایان جنگ و نه دلسوزی برای ملت سوریه بود، بلکه دست برتر جبهه مقاومت و شکست های پی در پی تروریست ها بود.

یک بام و دو هوای ترکیه در قبال بحران سوریه
باید گفت قطعا هدف ترکیه برای حضور در مذاکرات آستانه کمک به حل بحران سوریه نبود، بلکه آنچه ترکیه را به میز مذاکرات کشاند تمایل به بازیگری در بحران سوریه و حتی ایجاد یک تنفس برای تروریست های سوریه بوده است، علاوه بر این، ترکیه با مشاهده پیروزی های چشمگیر جبهه مقاومت به خوبی متوجه شده که برنده اصلی بحران سوریه، ملت و دولت سوریه و جبهه مقاومت است، پس برای آنکه از باخت صد در صدی خود قدمی فاصله بگیرد نسبت به برخی مواضع اش  عقب نشینی کرد.

اما از طرفی این سوال پیش می آید که چرا ایران و روسیه به ترکیه در حل بحران سوریه نقش می دهند!؟ باید گفت ترکیه به عنوان کشوری در همسایگی سوریه از موقعیت مهمی برخوردار است و حمایت این کشور از گروه تروریستی داعش و بازکردن مرزهای خود بر روی این گروه تکفیری تروریستی موجب شعله ور تر شدن بحران در سوریه در سال های قبل شد؛ ایران و روسیه برای مهار کردن این اقدامات، به ترکیه در بحران سوریه نقش دادند تا از فعالیت های خصمانه آنها علیه ملت سوریه جلوگیری کنند.

لشکرکشی ترکیه  به همراه  پیاده نظام تروریستی به عفرین

ترکیه که از حضور نیروهای دموکرات کرد در شمال سوریه احساس ناامنی می کرد با لشکرکشی تجاوزگرانه به این کشور، شهر عفرین را اشغال کرده و منجر به کشته شدن بسیاری از ساکنان و نیروهای کرد در این منطقه شد، آنکارا دلیل حمله به عفرین  را حضور گروه پ.ک.ک عنوان و اعلام کرد نیروهای کرد ی.پ.گ با گروه پ.ک.ک ارتباط دارند، در حالی که خود اردوغان و دار و دسته اش نیز می دانند که این بهانه، دروغی بیش نیست.

حمله ترکیه به شهر عفرین که تحت عملیات شاخه زیتون نام گرفت با مخالفت سوریه و کشورهای ایران و روسیه مواجه شد، اما ترکیه در این حمله، تروریست های موسم به ارتش آزاد را نیز به ارتش خود ملحق کرده و به عفرین یورش برد.

یک بام و دو هوای ترکیه در قبال بحران سوریه

 اما در این بین نباید اشتباهات استراتژیک کردهای سوری را نادیده گرفت؛ در روزهای نخست حمله ترکیه به عفرین روسیه پیشنهاد کرد ارتش سوریه به منطقه عفرین بازگردد و نیروهای خود را در آنجا مستقر کند تا بهانه‌ برای مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه گرفته شود، اما «ی پ گ» (یگان‌های مدافع خلق کرد) در ابتدا این موضوع را رد کرد، شاید اگر کردها به ارتش سوریه اجازه استقرار در مناطق تحت تسلط خود را می دادند دیگر نیروهای ترکیه شهامت حمله  به خاک سوریه را نداشتند. در این بین نباید از نقش آمریکا در اختلاف افکنی بین نیروهای کرد و دولت سوریه را نادیده گرفت، کاری که یانکی ها در طول تاریخ ثابت کرده اند که خوب بلدند.

اما سرانجام تداوم حملات ارتش ترکیه به منطقه کردنشین سوریه سبب شد تا شبه نظامیان کرد در بیانیه‌ای که در آن کردها را عضوی از خانواده سوریه واحد خواند، خواستار حضور ارتش سوری برای مقابله با تجاوز ارتش ترکیه در منطقه عفرین شوند. بنابر این بیانیه دولت سوریه وظیفه داشت از کردها در برابر تجاوز دفاع کند که با حضور به موقع خود مسر جنگ عفرین را تعییر داد.

بدون شک یکی از راه‌های پایان بخشیدن به سیطره ترک‌ها بر سوریه اتحاد بیشتر شبه نظامیان کرد با دولت مرکزی سوریه است. اکنون ارتش سوریه نیز وارد میدان شده، ارتشی که تا پیش از این شاید توجهی به مواضع کردنشینان خود نمی‌کرد، امروز با دریافت بیانیه‌ و برای حفظ وحدت ایجادشده بین سوریه واحد بلافاصله در منطقه حضور یافت و چندین حمله زمینی به ارتش ترکیه کرد.

یک بام و دو هوای ترکیه در قبال بحران سوریه

خوشحالی آنکارا  از حمله مثلث شرارت به  سوریه

با حمله کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه مقامات آنکارا بیش از گذشته چهره اصلی خود را نشان دادند، گرچه مقامات آنکارا در سال های اخیر گفته اند دیگر خواهان کنار رفتن بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه از قدرت نیستیم، اما رجب طیب اردغان این حمله را اقدامی مناسب و به جا خواند! چاووش اوغلو وزیر خارجه  این کشور هم در اظهاراتی درباره حمله  آمریکا، فرانسه و انگلیس به  سوریه  اعلام  کرد که حمله مذکور باید زودتر انجام می‌شد!

با مرور سیاست های ترکیه در چند سال گذشته شاهد هستیم که مقامات آنکارا سیاستی ثابت در قبال تروریسم منطقه ای اتخاذ نکرده  و در مواقع بحرانی به مقابله با دولت های درگیر با تروریسم پرداخته اند و حضور آنان در مذاکرات به هیچ وجه به معنای همراهی با جبهه مقاومت نیست و مهر تایید این موضوع نیز می تواند در موضع گیری های مقامات این کشور در قبال حمله، آمریکا و فرانسه به سوریه باشد؛ همچنین لشکرکشی نیروهای اشغالگر ترکیه به عفرین بدون اجازه از دولت این کشور بیش از پیش سیاست سودجویانه ترکیه را نشان می‌دهد.

سران آنکارا در چند سال اخیر و به خصوص بعد از آغاز جنگ تروریستی نیابتی سوریه ماهیت خود را نشان دادند. اردوغان و دارودسته‌اش رویای احیای دوباره امپراطوری عثمانی را درسر می‌پرورانند و برای دست‌یابی به این خیال خام دست به هرکاری می‌زنند، حمایت از داعش و جبهه النصره تا حمله به عفرین و کودتاهای ساختگی در کشور خود؛ اما مستقیم‌ترین راه برای رسیدن به این هدف، تسلط بر عراق و سوریه است که قطعا در این مسیر نیز راه به جایی نمی برند، زیرا سدی محکم به نام جبهه مقاومت در مقابل آنها قرار دارد.