تشییع باشکوه پیکر شهید نخبه فلسطینی در نوار غزه+عکس

پس از اینکه پیکر دانشمند فلسطینی «فادی البطش» پنجشنبه (دیروز) از طریق گذرگاه رفح به نوار غزه رسید، دیشب صدها نفر از مردم «جبالیا» (محل تولد البطش) واقع در شمال نوار غزه پیکر البطش را بر روی دستان خود تشییع کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «صفا»، در مراسم استقبال از پیکر البطش در گذرگاه رفح بسیاری از مقامات رسمی شرکت داشتند.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در مراسم تشییع البطش گفت دست‌هایی که در ترور وی دست داشته‌اند، قطع خواهد شد.

«خالد البطش» سخنگوی جهاد اسلامی نیز گفت: بازگشت پیکر فادی به نوار غزه، پیام تعهد به ملت فلسطین است.

صبح چهارشنبه هفته جاری مراسم تشییع فادی البطش در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار شد تا پس از آن برای خاکسپاری به نوار غزه منتقل شود.

پیش‌تر «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از مصر خواسته بود تا زمانی که حماس اسرای این رژیم را تحویل نداده، اجازه انتقال جنازه البطش به نوار غزه را ندهد.

فادی البطش سحرگاه شنبه (اول اردیبهشت) در مسیر مسجد برای اقامه نماز صبح بود، که به ضرب گلوله به شهادت رسید. گروه‌های فلسطینی اعلام کرده‌اند موساد (سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی) را در پشت پرده این ترور می‌دانند.

برخی رسانه‌های صهیونیستی نیز به صورت تلویحی این موضوع را تایید کردند. در همان ساعات اولیه ترور، «اسرائیل هیوم» اعلام کرد البطش در زمینه ساخت پهپاد کار می‌کرد است. «الیور لیفی» تحلیلگر روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز اذعان کرد: «اسرائیل البطش را ترور کرد زیرا او در زمینه ارتقای پهپادهای حماس کار می‌کرد».

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، البطش در دوران تحصیلش 18 پژوهش و تحقیق علمی را در مجله‌های علمی پژوهشی منتشر کرد و با ارائه پروژه‌ها و پژوهش‌های علمی در تعدادی از کنفرانس‌های بین‌المللی که در ژاپن، انگلیس، فنلاند، اسپانیا و عربستان برگزار شده بود، شرکت کرد.

او همچنین جایزه بهترین پژوهش را در اجلاس (Saudi Arabia Smart Grid conference (SASG - 2014) در عربستان سعودی کسب کرد.

دکتر فادی محمد البطش پس از اخذ مدرک دکترای مهندسی برق از دانشگاه مالایا مالزی و انجام تعدادی پژوهش عملی موفق به دریافت چندین جایزه علمی شد. بر اساس  سایت (Researchgate)، تعداد افرادی که پژوهش های عملی این دکتر شهید را مطالعه کرده و از آنها استفاده کرده‌اند به 5500 تن می‌رسد و بیش از 60 پژوهشگر از وی نقل قول کرده‌اند. وی جزء اولین کسانی بود که طرح تاسیس اتحادیه بین‌المللی مهندسان فلسطینی را به عنوان نماینده مالزی ارائه کرد.

شهید فادی محمد البطش رتبه اول مسابقه  (University of Malaya Three-Minute-Thesis Competition 2015) را نیز کسب کرده است.

البطش امام جماعت مسجد «العباس» بود و در انجمن خیریه «MyCare» در مالزی نیز مشغول به فعالیت بود. موسسات خیریه زیادی از جمله انجمن الاقصی و موسسه خیریه «i4Syria» از جمله زیرشاخه‌های انجمن «MyCare» هستند.