مصافحه‌هایی که جهان را تکان داد

 با نگاهی بر تاریخ جهان می‌بینیم که مصافحه‌های دیگری هم بوده است که جهان را تکان داده است.

عرفات-رابین ۱۹۹۳: اسحاق رابین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یاسر عرفات، رهبر فلسطین پس از ماه‌ها مذاکرات محرمانه در نروژ سرنجام در ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ در صحن جنوبی کاخ سفید ایستادند تا شاهد امضای معاهده اوسلو باشند. پس از آن، بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری آمریکا دستش را به دور بازوان آنها حلقه کرد و عرفات و رابین دست دادند.

این فرایند ناقص به اراضی فلسطینی اشغالی خودمختاری داد، بدون آنکه کشوری مجزا تشکیل شود و همچنین به قیام شش ساله محبوب فلسطینیان موسوم به انتفاضه که طی آن بیش از ۱۲۰۰ فلسطینی و حدود ۱۵۰ اسرائیلی کشته شدند، پایان داد. رابین دو سال بعد توسط یک یهودی مخالف روند صلح بود، ترور شد و انتفاضه دوم سال ۲۰۰۰ به وقوع پیوست.

اوباما-کاسترو ۲۰۱۳: در مراسم یادبود نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا دست داد و تیتر اول اخبار شد. این اولین مصافحه میان رهبران واشنگتن و هاوانا پس از چندین دهه خصومت بود.

چند ماه پس از آن یخ روابط به سرعت باز شد. مناسبات دیپلماتیک کامل هم با گذشت بیش از یک قرن خصومت، در ژوئیه ۲۰۱۵ میان دو کشور برقرار شد. اوباما در ۲۰۱۶ به کوبا سفر کرد که اولین سفر یک رئیس‌جمهوری آمریکا در ۸۸ سال بود. واشنگتن همچنین تحریم‌ها علیه این جزیره تحت کنترل کمونیست‌ها را که چندین دهه ادامه داشت، کاهش داد و خطوط هواپیمایی آمریکا در نوامبر ۲۰۱۶ پرواز مستقیم به هاوانا را از سر گرفتند.

ملکه الیزابت-مک‌گینس ۲۰۱۲: حین لحظه‌ای تاریخی در روند صلح ایرلند شمالی، الیزابت دوم، ملکه بریتانیا با مارتین مک‌گینس، فرمانده ارشد سابق در ارتش جمهوری‌خواه ایرلند که سال‌ها خصومت خونین با نیروهای بریتانیایی داشت، دیدار کرد. این نیروهای چریکی خواستار پایان حاکمیت بریتانیا بر این استان بودند و می‌خواستند با جمهوری ایرلند ادغام شوند. مک‌گینس بعدها به یکی از چهره‌هایی تبدیل شد که به مذاکرات پایان خشونت‌ها کمک کرد.

مک‌گینس که آن زمان معاون وزیر اول ایرلند شمالی بود، حین سفر سال ۲۰۱۲ ملکه به این منطقه با او دست داد. این ژستی در راستای سازش تلقی شد که زمانی غیر قابل تصور بود؛ چرا که گذشته نظامی‌گری مک‌گینس و عملیات‌های امنیتی بریتانیا هنوز هم برای بسیاری محل اختلاف است.

شی-ما ۲۰۱۵: روسای جمهوری چین و تایوان برای اولین بار پس از چندین دهه اختلاف و جدایی در سنگاپور دیدار کردند. در لحظه‌ای حساس شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین با ما یینگ-جئو، رئیس‌جمهوری تایوان بیش از یک دقیقه دست داد و پیش از مذاکرات به روی رسانه‌ها لبخند زد. این نشست موجب شد تا خط تماس مستقیم میان پکن-تایپه ایجاد شود و تنش‌ها میان این جزیره خودمختار و سرزمین اصلی کاهش یابد.

گرچه این نشست بدون تردید تاریخی بود، هیچکدام از طرفین سازش‌های چندانی نکردند. رهبر تایوان در داخل بهای سنگینی پرداخت و رای‌دهندگان در انتخابات سال ۲۰۱۶ از تسای اینگ‌-ون، نامزد مردد به پکن حمایت کردند.

دونالد ترامپ- اون: مصافحه مهم آتی در تقویم جهانی احتمالا با حضور کیم جونگ خواهد بود اما این بار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا. بدون تردید این رویارویی تاریخی می‌شود اما باید در نظر گرفت که دست دادن‌های ترامپ به دلایل مختلفی همواره خبرساز می‌شود و این رئیس‌جمهوری تاجر مآب آمریکایی برای محکم نگاه داشتن دست‌های طرف مقابل معروف است. حال باید دید که واکنش کیم جونگ اون چه خواهد بود.