جایزه صلح نوبل در قواره ترامپ دیوانه!

شبکه بلومبرگ گزارش داد که یک نماینده جمهوری‌خواه ایالت ایندیانا در کنگره به طور رسمی از نامزدی ترامپ برای صلح نوبل حمایت کرده است. «لوک مسر» در همان روز جمعه که «کیم جونگ اون» با عبور تاریخی از مرز 2 کره با «مون جائه این» دیدار کرد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما شاهد پیشرفتی غیرمنتظره به سوی صلح هستیم و این نتیجه مستقیم رهبری مقتدرانه ترامپ است.» جالب اینکه مسر این ایده را از حدود یک ماه و نیم پیش به صورت سربسته در کنگره مطرح کرده بود که روند هسته‌ای‌زدایی کره‌شمالی مستحق جایزه صلح نوبل برای رهبران 2 کره و ترامپ است، حال آنکه اون، هنوز هیچ تعهدی مبنی بر پاکسازی یک‌طرفه سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی نداده و حتی پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی را هم امضا نکرده است.

حتی سناتور لیندسی گراهام، جنگ‌طلب و صهیونیست مشهور حزب جمهوری‌خواه نیز از ایده معرفی ترامپ به کمیته صلح نوبل در نروژ استقبال کرده است اما مزورانه هیچ نامی از 2 شخصیتی که تفاهمنامه صلح 2 کره را امضا کرده‌اند یعنی رهبران پیونگ‌یانگ و سئول نبرده است.

به عبارت دیگر، موضوع آشتی با کره‌شمالی تبدیل به یک نمایش ایده‌آل برای تیم ترامپ شده تا سیاست خارجی فاجعه‌بار او را مثبت جلوه داده و از این طریق هم جمهوری‌خواهان را در راس قدرت نگاه دارند و هم تاجر بی‌سیاست کاخ سفید را به معتبر‌ترین جایزه غربی مفتخر سازند بی‌توجه به آنکه اعطای صلح نوبل به شخصیتی که حتی توسط جریان رسانه‌ای اصلی غرب شیطان و حیوان صفت توصیف می‌شود، به معنی سقوط کامل اخلاقیات در غرب خواهد بود. شواهد آشکاری وجود دارند که ترامپ برخلاف ادعاهایش در روند آشتی 2 کره هیچ‌کاره بوده است. تحلیلگران آمریکایی در واشنگتن‌پست یا آتلانتیک هم اشاره داشته‌اند که کاخ سفید تنها چند روز پیش از آنکه ابتکار عمل نهاد ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در دیدار مستقیم با اون جواب بدهد، قویا مخالف آشتی 2 کره بدون خلع سلاح هسته‌ای و موشکی بخش شمالی بود. قول دیدار مستقیم با اون، صرفا هدیه‌ای از سوی 2 قدرت شرقی، یعنی چین و روسیه و همچنین سازمان‌های اطلاعاتی کره‌جنوبی و رهبری کره‌شمالی به واشنگتن بوده است تا او را راضی به تنش‌زدایی از منطقه آسیا-پاسیفیک کنند. رئیس‌جمهور آمریکا نه‌تنها پس از امضای تفاهمنامه صلح شبه‌جزیره کره توسط این و اون و در آستانه دیدار با کیم جونگ اون، لحن خصمانه خود را نسبت به کره‌شمالی تغییر نداده بلکه خواهان ادامه فشارها و تحریم‌ها بر پیونگ‌یانگ شده است. از آن مهم‌تر اینکه او هنوز همان لحن مخالفش علیه روند همپیمانی و نزدیکی 2 کره را از تابستان سال گذشته تاکنون حفظ کرده است. ترامپ در توئیتی جدید نوشته است که آمریکا باید در روند همگرایی 2 کره دخالت کند! تشریفاتی بودن نقش رئیس‌جمهور آمریکا در روند جدید صلح 2 کره حتی از توئیت‌های نخست او پس از دیدار این و اون در ساختمان صلح در دهکده مرزی پان مون جوم آشکار است. او چنان از «دوست خوبش شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور خلق چین برای برداشتن همه موانع در جهت گشودن مرز 2 کره تقدیر کرده بود که گویی حقیقتا شخص مایک پمپئو، رئیس سیا که 2 هفته پیش برای مذاکره مستقیم با اون به پیونگ‌یانگ رفته بود هیچ‌کاره بوده است. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند نباید نقش نظامیان نخبه کره‌جنوبی و کره‌شمالی، سازمان اطلاعاتی روسیه و همین طور سازمان اطلاعاتی کره‌جنوبی را در شکل‌گیری رخداد 27 آوریل در شبه‌جزیره نادیده گرفت. رویترز دیروز در گزارشی، توافق آشتی 2 کره را بیش از هر کسی مدیون «سوه هون» دانست؛ بازیگر اصلی روابط پنهان سئول و پیونگ‌یانگ، رئیس سازمان اطلاعاتی کره‌جنوبی طی یک سال اخیر و یکی از ملی‌گرایان حامی نظریه «کره متحد هسته‌ای»! او عالی‌ترین مقام کره‌جنوبی بوده که 2 سال در کره‌شمالی در راستای طرح ساخت یک رآکتور هسته‌ای به عنوان بخشی از توافق بین‌المللی 1994 برای متوقف کردن برنامه‌های اتمی کره‌شمالی زندگی کرده است. «سوه» 64 ساله به عنوان رابط اصلی کیم جونگ اون و پدرش با رهبران کره‌جنوبی، شخصا در سال‌های 2000 و 2007 میلادی نیز زمینه برگزاری نشست بین مقام‌های ارشد 2 کره را فراهم کرده بود. فروردین گذشته نیز او یکی از اعضای هیات 10 نفره‌ای بود که به پیونگ‌یانگ رفت تا با اون، رهبر کره‌شمالی دیدار کند و موافقت شخص او را برای دیدار با این و گفت‌وگو با دونالد ترامپ بگیرد. سپس سوه مقدمات سفر پمپئو، مدیر وقت سازمان سیا به پیونگ‌یانگ را فراهم کرد تا با رهبر کره‌شمالی دیدار کند.