فلسطین و قدس فقط به اهالی آن تعلق دارد

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، بر مخالفت این جنبش با برگزاری نشست شورای ملی فلسطین تأکید کرد و آن را اصرار بر یکجانبه گرایی دانست.

 رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: در گذشته عملیات نظامی را ماجراجویی و قمار توصیف کردند و امروز هم تحرکات مسالمت آمیز مردمی را ماجراجویی و قمار می‌خوانند، پس آن‌ها برای بیرون راندن اشغالگران از چه نوع مقاومتی حمایت می‌کنند؟

وی افزود: انگیزه واقعی از برگزاری نشست شورای ملی فلسطین با توطئه چینی‌ها در منطقه ارتباط دارد. مبارزه ما ادامه خواهد داشت و از همه به ویژه کسانی که خطر اقدامات محمود عباس در برابر آشتی فلسطینی را درک می‌کنند، می‌خواهیم تا برای احیای سازمان آزادی بخش تلاش کنند.

هنیه در ادامه گفت: شیوه اقدامات محمود عباس به ویژه در مسئله آشتی و اقدامات انتقام جویانه در نوار غزه، تلاشی برای به دست آوردن مشروعیت جعلی از برگزاری شورای ملی فلسطین است و همه تلاش‌ها برای برگزاری این نشست در این چارچوب صورت می‌گیرد.

 رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تصریح کرد: تشکیل هر شورایی که در عمل بیانگر مفهوم وحدت نباشد، اقدام جدی علیه وحدت ملت ماست و سازمان آزادی بخش را مخدوش می‌کند.  حماس هر کاری لازم بود برای تضمین وحدت فلسطینی صورت داد، زیرا وحدت موضع فلسطینی‌ها تنها راهی است که می‌توانند ئوطئه‌ها علیه مسئله فلسطین را ناکام بگذارند. سخنان مطرح درباره معامله قرن که همزمان با مقدمه چینی برای انتقال سفارت اسرائیل به قدس اشغالی صورت می‌گیرد، تاکیدی بر خطرناک بودن شرایط فعلی برای مسئله فلسطین است. هر روز بیشتر، جزئیات معامله قرن و توطئه‌ای که علیه مسئله فلسطین صورت می‌گیرد، آشکار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: راهپیمایی بزرگ بازگشت یکی از شیوه‌های مبارزه ملی است که وارد پنجمین هفته خود شد و همچنان بدون سازش ادامه خواهد داشت. فلسطین و قدس هرگز به کسانی به غیر از اهالی آن واگذار نخواهد شد.

 این مقام حماس گفت: کسانی که در انفجار‌های اخیر در نوار غزه دست دارند، متاسفانه موفق شدند در روند آشتی کارشکنی کنند. هدف از برگزاری نشست خبری حماس درباره انفجار علیه ابونعیم و رامی الحمدالله، رسوا کردن کسانی است که علیه نوار غزه عمل می‌کردند و همچنان به اقدامات خود ادامه می‌دهند.

هنیه افزود: نتایج نشست شورای ملی فلسطین را رد می‌کنیم و آن را نماینده ملت فلسطین نمی‌دانیم. خواستار برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و شورای قانونگذاری و شورای ملی هستیم تا ملت فلسطین بر اساس اصول خود تصمیم گیری کند. اگر سازمان آزادی بخش در این شرایط باقی بماند، همچنان از بحران مشروعیت رنج خواهد برد. آیا منطقی است که این سازمان تنها نماینده ملت فلسطین باشد، در حالی که جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی در آن یک نماینده هم ندارند؟

وی در ادامه گفت: جنبش حماس به حرف زدن صرف اکتفا نخواهد کرد و برای حفظ مسئله فلسطین مجبور به اتخاذ موضع گیری علنی خواهد شد. حماس در موضع خود در برابر سازمان آزادی بخش بازنگری خواهد کرد. تشکیلات خودگردان تحریم‌های انتقام جویانه علیه ملت فلسطین در نوار غزه اعمال می‌کند و به محاصره اهالی آن ادامه می‌دهد. تصمیم ما ادامه برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت و گسترش آن تا کرانه باختری و خارج از فلسطین اشغالی است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تأکید کرد: باید در ساختار تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی بخش فلسطین بر اساس توافق‌های قبلی بازنگری شود. جنبش حماس ادامه قرار گرفتن در این چرخه باطل را نخواهد پذیرفت. اصرار بر برگزاری نشست شورای ملی در سایه ماشین جنگی اشغالگران و بدون به حد نصاب رسیدن آن، نشان می‌دهد تشکیلات خودگردان برای توافق درباره برنامه مبارزه در این مرحله حساس جدی نیست. اصرار بر محدود کردن سازمان آزادی بخش به یک گروه خاص، فقط باعث بحرانی‌تر کردن اوضاع می‌شود و ما چنین شرایطی را رد می‌کنیم و موضع قاطعی در برابر آن اتخاذ خواهیم کرد. این سازمان هم اکنون فقط نماینده گروه خاصی است که بر مذاکرات شکست خورده و هماهنگی امنیتی با اشغالگران اصرار دارند و هر نوع مقاومت را از جمله مقاومت مردمی رد می‌کنند.