خطر بزرگ برای خاورمیانه

«جیمز ای پال»، مشاور سابق حقوق‌بشر سازمان ملل و تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است برخلاف اتهام‌زنی‌های رژیم صهیونیستی به ایران، این فعالیت‌های هسته‌ای مخفی اسرائیل است که تهدید بزرگی برای خاورمیانه محسوب می شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز دوشنبه در یک شوی تلویزیونی تمسخرآمیز مدعی شد به رغم توافق هسته‌ای قدرت های بزرگ جهان با ایران، این کشور به صورت مخفیانه سلاح هسته‌ای می سازد.

در همین راستا، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز گذشته اعلام کرد در صورتی که هیچ تغییری در توافق هسته ای ایران صورت نگیرد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مطمئنا دستور خروج از این توافق را صادر خواهد کرد.

پال در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «گستاخی نتانیاهو در مورد ایران «وحشیانه» و «نادرست» بود. هر ناظری می داند زرادخانه ها و فعالیت های مخفی هسته ای رژیم صهیونیستی، خطری بزرگ برای منطقه (خاورمیانه) محسوب می شود و این در حالی است که (نتانیاهو) به ایران اتهام می زند و آن را تهدید منطقه معرفی می کند.»

وی افزود: اسناد موثق نشان می دهد این رژیم یک زرادخانه سلاح های اتمی دارد که آماده بهره برداری است. در واقع، اسرائیل سلاح های هسته ای واقعی و آماده نبرد دارد ولی آیا دولت واشنگتن اعتراضی کرد و اقدامات بازدارنده انجام داد؟

این کارشناس در ادامه گفت: ما در جهانی شبیه به داستان «آلیس در سرزمین عجایب» زندگی می کنیم؛ جایی که دستیابی متحدان آمریکا به سلاح هسته ای معقول و بلامانع است و در صورتی که کشور دیگری قصد دستیابی به آن را داشته باشد، تهدیدی برای صلح جهانی محسوب می شود.

پال معتقد است شوی مسخره نتانیاهو اعلام حمایت از ترامپ در صورت خروج از توافق هسته ای ایران (برجام) است. از سوی دیگر، او به دنبال آن است تا بذر شک و تردید را درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و پایبندی این کشور به برجام را در افکار عمومی بکارد. وی گفت: هر کسی می داند نتانیاهو همواره ایران را به ساخت سلاح های هسته ای متهم کرده است. ادعای اخیر او، موضوع جدیدی نیست.

این کارشناس بر این باور است که استدلال نتانیاهو و اسناد ادعایی آن نمی تواند توافق هسته ای ایران را به چالش بکشاند چراکه هیچ اشکالی در این توافق وجود ندارد و پایبندی ایران به آن از سوی نهادهای مختلف بین المللی تایید شده است.