ردِ اتهامات خودسرانه آمریکا توسط چین

چین امروز جمعه « اتهامات خودسرانه » آمریکا درباره مقصر بودن پکن در جراحت سطحی وارد شده به خلبانان آمریکایی در پرواز اطراف پایگاه نظامی خود در جیبوتی را محکوم کرد.

دانا وایت Dana White سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته بود « این اقداماتی بسیار خطرناک بوده است. این عمل برای خلبانان ما خطر جدی بوجود آورده است. »

وی تاکید کرد متقاعد شده است مسئول یا مسئولانی که این لیزرهای قوی را به چشم خلبانان انداخته اند چینی بوده اند. دو خلبان هواپیمای ترابری سی-130 هنگامی که برای نشستن در پایگاه هوایی جیبوتی آماده می شدند از ناحیه چشم متحمل جراحات سطحی شده اند.

پایگاه «‌ کام لومونیه Camp Lemonnier » که در فرودگاه بین المللی جیبوتی قرار گرفته، پایگاه ثابت آمریکا در قاره آفریقا است. یک پایگاه دیگر آمریکا در اغادیزدر نیجر قرار دارد که برای عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه ساحل آفریقا از آن استفاده می شود. از پایگاه کام لمونیه رسما برای عملیات ضد تروریستی در کشورهای شرق آفریقا و یمن استفاده می شود. در سال 2017، چین نیز یک پایگاه نظامی در جیبوتی و در چند کیلومتری پایگاه نظامی آمریکا راه اندازی کرد. این تنها پایگاه نظامی است که پکن در خارج از این کشور دارد.