انتقاد از اظهارات ترامپ درباره حمل سلاح در فرانسه

مقامات فرانسوی (شنبه) اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را در نشست انجمن ملی سلاح درباره حملات تروریستی 2015 پاریس و مسلح کردن مردم فرانسه محکوم کرد.

دونالد ترامپ روز جمعه در این نشست سالانه که در دالاس برگزار شد با اعلام حمایت خود از حمل آزادانه سلاح گفت: «اگر شهروندان فرانسوی در اطراف محل وقوع حادثه تروریستی پاریس، مسلح بودند داستان کاملا فرق می کرد و آمار قربانیان به این میزان بالا نبود. این افراد بوسیله گروه کوچکی از تروریستها که اسلحه داشتند، کشته شده اند. آنها (مقامات فرانسه) وقت صرف کردند و اسلحه این ترویستها را یکی یکی گرفتند. اما اگر یکی از شهروندان یا کارکنان آنجا اسلحه داشت، تروریستها یا فرار می کردند و یا کشته شده بودند.»

سخنگوی وزیر امور خارجه فرانسه با محکوم کردن این اظهارات دونالد ترامپ گفت: فرانسه مخالفت شدید خود را با اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره حملات تروریستی 13 نوامبر 2015 در پاریس اعلام می کند و از او می خواهد که به قربانیان این حادثه احترام بگذارد.

«فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور سابق فرانسه هم اظهارات دونالد ترامپ را به شدت محکوم کرد و گفت: «اظهارات شرم آور و مزخرفات ناخوشایند او نشان می دهد که او چه فکری درباره فرانسه و ارزشهای آن می کند. دوستی میان مردم ما بوسیله این بی احترامی ها و بی حرمتی ها از بین نمی رود. ما همچنان به یاد قربانیان حملات تروریستی 13 نوامبر هستیم.»

«مانوئل والس»، نخست وزیر سابق فرانسه هم با به اشتراک گذاشتن بخشی از صحبتهای دونالد ترامپ در حساب توییتر خود نوشت: اظهاراتی بی شرمانه و ناشایست. دیگر چه می خواهی بگویی؟

«برنار کازنو» که در زمان وقوع این حملات تروریستی وزیر کشور فرانسه بود، اعلام کرد: فرانسه با اظهارات ترامپ شوکه شد. این تجاوز یک بی احترامی محسوب می شود.

علاوه بر مقامات فرانسه، رئیس یک سازمان مرتبط با بازماندگان حوادث تروریستی هم در واکنش به اظهارات جنجالی ترامپ گفت: «افسوس که هیچ سلاحی نمی توانست نتیجه این حملات را تغییر دهد، زیرا ممکن بود بمب گذاران انتحاری با استفاده از کمربندهای انفجاری حملاتی تروریستی در این مکان ها انجام دهند.

در 13 نوامبر 2015، چندین حمله هماهنگ شده تروریستی در مکان های مختلفی در پاریس از جمله در یک سالن کنسرت، استادیوم و رستوران های پاریس دست کم 130 کشته و بیش از 350 مجروح برجای گذاشت.