خیز اردوغان برای اشغال ادلب

«رجب طیب اردوغان» در «جشنواره جوانان اسلامبول» با اشاره به عملیات ارتش ترکیه در خاک سوریه، گفت که نظامیان این کشور به «حضور قاطع» خود در شهر «عفرین» سوریه تا برقراری امنیت کامل در این شهر، ادامه خواهند داد. به گزارش تسنیم، اردوغان افزود: «پس از آن نیز «شهرهای سوری» ادلب، تل رفعت و منبج را پیش رو داریم.»

ارتش ترکیه اول دی ماه عملیاتی را با هدف اشغال شهر کردنشین سوری «عفرین» آغاز کرده و طی این عملیات که «شاخه زیتون» نام داشت، صدها غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. پیش از آن نیز ارتش ترکیه عملیاتی موسوم به «سپر فرات» را در شمال سوریه انجام داده بود. تمام این تجاوزات آشکار با مخالفت دولت سوریه انجام می‌شوند. اردوغان در مورد دلایل آغاز عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه، هم تصریح کرد: «برای چه عملیات سپر فرات را آغاز کردیم؟ ما در منطقه حق مداخله داریم، مداخله‌ای که عقب افتاده است. نام عملیات ما قرار بود که عملیات باغ زیتون باشد، اما به تعویق افتاد. ما از حق مداخله به تعویق افتاده حرف می‌زنیم، اگر این عملیات زودتر انجام می‌شد، استان «کیلیس» ترکیه تا این اندازه گلوله‌باران نمی‌شد.

خروج تروریست‌ها از جنوب دمشق

بیش از 1640 تروریست از شهرک‌های «یلدا»، «بیلا» و «بیت سحم» در جنوب خارج و روانه شمال سوریه شدند.

به گزارش فارس، این افراد مسلح به همراه اعضای خانواده خود، جمعه گذشته با 32 اتوبوس از شهرک‌های مذکور خارج شده و روانه «ادلب» و «جرابلس» شده‌اند. تخلیه تروریست‌ها که براساس توافق میان آنها و دمشق صورت می‌گیرد، تا سه‌شنبه ادامه دارد و شمار تروریست‌هایی که منطقه جنوب دمشق را ترک می‌کنند، جمعا به 5000 نفر خواهد رسید. پس از خروج تروریست‌ها، ارتش سوریه بر این مناطق مسلط خواهد شد.

دیروز خبر رسید ارتش سوریه بر بخش جنوبی منطقه حجرالاسود و همچنین، بر 65 درصد اردوگاه «یرموک» هم مسلط شد.

درگیری دو گروه همپیمان آمریکا

خبر رسیده کردهای مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» هم با عناصر تروریستی وابسته به جریان «الغد» تحت رهبری «احمد الجربا» در شرق سوریه با هم درگیر شدند. به گزارش ایسنا، «شورای عربی عشایر الجزیره و فرات» ضمن اعلام خبر بالا، نیروهای دموکراتیک سوریه را عامل این درگیری دانست و از آمریکا و روسیه خواست جلوی این خونریزی را بگیرند. دو گروه مزبور تحت حمایت آمریکا قرار دارند.