مردی که ترامپ از او می ترسد

بایدن روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به دیدارش با جان مک‌کین سناتور آمریکایی از مخدوش شدن اعتبار بین المللی آمریکا در دوران ترامپ به شدت گلایه کرد.

این اولین باری نیست که بایدن به سیاست های ترامپ اعتراض می کند. در ظاهر او قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ حضور داشته باشد. این در حالی است که در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز بسیاری از دموکرات ها خواستار حضور بایدن به جای هیلاری کلینتون بودند.با این حال؛ بایدن در آن برهه زمانی ترجیح داد در انتخابات حضور پیدا نکند.

به تازگی شبکه فاکس نیوز به نقل از منابعی آگاه تاکید کرد که جو بایدن قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شرکت کند.بدون شک، این موضوع خبر خوبی برای دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیست!در تیرماه سال گذشته، نظرسنجی موسسه افکارسنجی سیاست عمومی (Public Policy Polling) نشان داد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا، دونالد ترامپ، مغلوب "جو بایدن" خواهد شد.

بر اساس این نظرسنجی، دموکرات ها پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا هستند و در صورتی که جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نامزد ریاست جمهوری دور بعد انتخابات شود، با کسب ۵۲ درصد آرا ترامپ را مغلوب خواهد کرد.همچنین در آبان ماه سال گذشته و در نظرسنجی موسسه پلیتیکو- مورنینگ کانسالت مشخص شد چهل و شش درصد از رای دهندگان در رقابت های ۲۰۲۰ از بایدن حمایت خواهند کرد در حالی که میزان حمایت از ترامپ سی و پنج درصد خواهد بود. رای دهندگان سفید پوست در این رقابت به شدت دچار اختلاف هستند و چهل و یک درصد می گویند از بایدن و چهل درصد از ترامپ حمایت می کنند.

تهدیدی برای سبد رای ترامپ

به عبارت بهتر، بایدن می تواند آرای بسیاری از سفیدپوستانی را که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای داده بودند به سود خود به گردش در آورد. این خود زنگ خطری آشکار برای رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا و تیم همراه وی محسوب می شود. هم اکنون دونالد ترامپ خطر حضور افرادی مانند بایدن و برنی سندرز در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را به خوبی حس می کند. کاهش محبوبیت ترامپ در نزد افکارعمومی آمریکا این روند را تسریع کرده است. دونالد ترامپ در فروردین امسال به صورت مشخص از جو بایدن به عنوان رقیب اصلی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ یاد کرد. وی در عین حال مدعی شد که می تواند بایدن را در این رقابت ها شکست دهد! با این حال نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا، صحت ادعای ترامپ را تایید نمی کند. از سوی دیگر، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هم اکنون به شدت نگران رقابت های انتخابات میان دوره ای کنگره در کشورش است.در صورتی که دموکرات ها بتوانند کنترل مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را در دست گیرند، کار ترامپ برای ادامه حضور در کاخ سفید سخت خواهد شد. تا کنون ترامپ توانسته است با استناد به حضور حداکثری جمهوری خواهان در دو مجلس نمایندگان و سنا، بسیاری از اقدامات و طرح های مدنظر خود را بدون هیچ گونه مزاحمتی اجرا کند. اما در صورت تسلط دموکرات ها بر کنگره، حتی احتمال استیضاح رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز وجود خواهد داشت.مهم تر آن که اگر دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره امسال ( سال ۲۰۱۸ ) به پیروزی برسند، می توانند از این پیروزی مهم به عنوان مقدمه ای برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ استفاده کنند. نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا نشان می دهد که دموکرات ها نسبت به جمهوری خواهان شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات میان دوره ای کنگره خواهند داشت و احتمال کسب اکثریت کرسی های سنا و مجلس نمایندگان توسط حزب رقیب ترامپ بالاست.