دوستی که پایدار نماند

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این منبع اظهار داشت تعداد رو به افزایشی از مسئولان دولت (مستعفی) یمن قصد دارند از شورای امنیت بخواهند امارات را از ائتلاف عربی خارج کند.

این درخواست در پی بالا گرفتن بحران میان ابوظبی و دولت مستعفی پس از کنترل نیروهای اماراتی بر نقاط مهمی در جزیره سقطری مطرح شد.

این مسئول دولت مستعفی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد: اقدامات امارات که با هدف تعیین شده برای ائتلاف عربی تناقض دارد و برخلاف تلاش‌ها برای بازگرداندن "مشروعیت" به دولت (مستعفی) است، نقض آشکار حاکمیت ملی یمن محسوب می‌شوند.

این منبع افزود: مسئولان مربوطه عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور (مستعفی) یمن را برای طرح این درخواست در شورای امنیت تحت فشار قرار داده‌اند اما در شرایط حاضر ریاض به دنبال آرام کردن اوضاع است.

منبع یاد شده با اشاره به اینکه اقدامات امارات به منزله تحریک حس ملی‌گرایی تمامی یمنی‌ها است، گفت: درخواستی که منصور هادی به شورای همکاری خلیج فارس ارسال کرد، اقدامی در راستای پایان دادن به "کودتا" در کشور بود نه مانع‌تراشی در مسیر فعالیت‌های دولت و تعرض به حاکمیت ملی.

شکست ریاض

کابینه دولت مستعفی یمن نیز در بیانیه‌ای از شکست عربستان در میانجی‌گری برای آرام کردن اوضاع و خاموش کردن این بحران میان نیروهای اماراتی و نیروهای دولت مستعفی در جزیره سقطری که رو به افزایش است، خبر داد.

در این بیانیه با اقدامات نظامی امارات در این جزیره مخالفت و تاکید شد: این اقدامات نظامی حرکتی غیرقابل توجیه هستند.

احمد عبید بن دغر، نخست وزیر دولت مستعفی یمن اخیرا سفری به جزیره سقطری داشت و در آنجا برخی طرح‌های توسعه‌ای را افتتاح کرد.

سفر میانجی سازمان ملل به ریاض

مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن نیز پس از دومین سفر بی نتیجه‌اش به صنعا برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی، روز یکشنبه وارد ریاض شد.