اهداف امارات از اشغال جزیره سقطری یمن

نظامیان اماراتی پنجشنبه گذشته در عملیاتی، در فرودگاه جزیره سقطری در آب‌های جنوبی یمن پیاده شدند و نظامیان «عبدربه منصور هادی»، رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور، را از فرودگاه بیرون راندند.

این خبر در حالی منتشر شد که پیش‌تر منابع یمنی از تلاش ابوظبی برای سیطره بر این جزیره منحصر‌به‌فرد و راهبردی در غرب اقیانوس هند خبر داده‌ بودند. همچنین روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی اختصاصی نوشت که امارات تهدیدی استعماری برای جزیره سقطری یمن که «شبیه به بهشت» است، به شمار می‌رود.

یک مقام دولت مستعفی یمن هم به شبکه «الجزیره» گفت: نیروهای اماراتی با درخواست دولت برای ترک این جزیره مخالفت کردند و این اقدام آنها در سقطری، «اقدامی خصمانه» است. اختلافات میان دولت مستعفی یمن و امارات از یک سال پیش و پس از برکناری «عیدروس الزبیدی»، استاندار «عدن» که مورد حمایت ابوظبی است، آغاز شد. جزایر «سُقُطرا» یا «سُقُطری»، مجمع‌الجزایری است که در غرب اقیانوس هند، میان دو قاره آسیا و آفریقا و در دهانه «خلیج عدن» قرار دارد. مجمع‌الجزایر سقطری، دربرگیرنده جزیره‌های مرجانی «سقطرا، عبدالکوری، سمهه، درسه» و چندین جزیره کوچک‌تر است که روی‌هم‌رفته 3.652 کیلومترمربع وسعت دارند. همچنین، «ترکی الشهلوب»، یکی از منتقدان دولت عربستان در صفحه توییتر خود نوشت: امارات در پوشش بازگرداندن دولت قانونی یمن در‌ حال سرقت فرهنگ، تمدن و ثروت‌های ملی یمن، از جمله درختان و پرندگان کمیاب و سنگ‌های قیمتی جزیره سقطری است.