امید اسرائیل ناامید شد

پایگاه اینترنتی الاخبار در یادداشتی نوشت: اسرائیل در انتخابات پارلمانی قبلی و مشخصا در انتخابات سال 2009 روی گزینه «خُرد» کردن حزب الله با توسل به گزینه های جایگزین داخلی در لبنان حساب کرد ولی نتیجه نگرفت. اما در انتخابات امسال لبنان، اسرائیل به این فرضیه موهوم امید داشت که پایگاه مردمی حزب الله از این جنبش فاصله بگیرد و تاثیر آن پای صندوق های رای مشاهده شود ولی این امید اسرائیل هم ناامید شد.

ناامیدی اسرائیل در سخنان نفتالی بنت، عضو کابینه امنیتی و سیاسی اسرائیل آشکار بود که گفت «نتایج انتخابات لبنان تایید کننده این دیدگاه قدیمی ما است که حزب الله مساوی است با لبنان. اسرائیل بین دولت حاکم بر لبنان و حزب الله تفاوتی قائل نخواهد شد و لبنان را مسئول هر گونه عملیات نظامی می‌داند که از خاک این کشور صورت گیرد».

روزنامه جروزالم پست نیز نوشت: نتایجی که حزب الله و هم پیمانانش به دست آوردند، آمریکا و دیگر کشورهای غربی و عربی را در تنگنا قرار می‌دهد و آنها را به سوی خودداری از حمایت از لبنان سوق می دهد زیرا هرچقدر این کشورها بیشتر از دولت لبنان حمایت کنند، حزب الله بیشتر از این حمایت بهره می‌برد. این روزنامه افزود: خارج کردن لبنان از زیر نفوذ حزب الله، خطر فروپاشی امنیتی این کشور را به دنبال دارد.

کانال ده تلویزیون اسرائیل نیز تاکید کرد: «پیروزی حزب الله، مهم و بی‌مانند است و به رغم پولی که عربستان خرج کرد می تواند چهره لبنان را تغییر دهد». کانال دوم تلویزیون اسرائیل نیز اعلام کرد: «پیروزی بزرگی» که حزب الله به دست آورد «برای اسرائیل آزار دهنده و بد» است. این شبکه تلویزیونی در عین حال تاکید کرد: آنچه روی داد دستاوردی مهم (برای حزب الله) بود ولی تحولی مهم در لبنان محسوب نمی شود و همچنان امکان استفاده از عوامل داخلی در لبنان برای آزار دادن حزب الله وجود دارد.

روزنامه هاآرتص نیز نوشت: نتیجه انتخابات لبنان تغییری در جایگاه و موقعیت حزب الله یا رقبایش ایجاد نمی کند و تاکید کرد آنچه برای اسرائیل اهمیت دارد موازنه بازدارندگی موجود بین تل آویو و حزب الله است که تحت تاثیر چند نماینده بیشتر یا کمتر در فراکسیون حزب الله و متحدانش قرار نمی گیرد.

ایال زیسر، کارشناس اسرائیل در امور لبنان به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «با سعد حریری سلفی نگرفته است» و با تمسخر افزود «آخرین چیزی که حریری در مبارزات انتخاباتی به آن نیاز دارد، عکس سلفی با من است»! وی افزود به رغم نتیجه به دست آمده در انتخابات «بهترین چیز از نظر اسرائیل این است که قدرت در لبنان به دست دولتی بیفتد که (سید حسن) نصرالله را دشمن بداند هرچند ملزم به همزیستی با او باشد».