رقیب اصلی العبادی برای پُست نخست وزیری

روزنامه فایننشال تایمز نوشته است، هادی العامری رئیس ائتلاف فتح عراق است که طی چهار سال گذشته مبارزه علیه گروه‌های تروریستی و تکفیری در عراق را فرماندهی کرده و توانستند عراق را از دست داعش نجات دهند.

العامری در سال ۲۰۱۴ وزیر حمل و نقل عراق بود که با درخواست نوری المالکی نخست وزیر وقت و فتوای آیت الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق لباس نظامی به تن کرد و شخصا به استان دیالی یعنی جایی رفت که داعش قصد داشت از آن به عنوان یک محور برای عملیات به سمت بغداد استفاده کند.

فایننشال تایمز در یادداشت خود افزود، سلوک آرام العامری همان تصویری است که وی برای نخست وزیر شدن در عراق از خود به تصویر کشیده است: یک مرد وطن‌پرست قدرتمند که تعهد کرده کشور را از جنگ فرقه‌ای خارج کردم.

فایننشال تایمز افزود، در انتخاباتی که مسیر عراق بعد از چهار سال مبارزه علیه داعش را شکل می‌دهد، العامری یکی از قوی‌ترین چهره‌ها در میان رقبا است. ائتلاف سیاسی جدید العامری به نام فتح چالش اصلی برای حیدرالعبادی نخست وزیر کنونی و پیروزی وی برای دور دوم نخست وزیری است.

العبادی رئیس ائتلاف شیعه نصر است و فهرست این ائتلاف احتمالا در انتخابات روز شنبه ۲۲ اردیبهشت، اول و ائتلاف فتح دوم خواهد شد اما با توجه به طبیعت سیاسی عراق که دچار شکاف است، و با توجه به ائتلاف‌های متعدد بعد از انتخابات، آقای العامری یک چهره کلیدی برای پیروزی است.

آقای العامری به فایننشال تایمز گفته است «موفقیت ما با حشد به مردم این اعتماد را می‌دهد که ما قادریم عراق را بسازیم». فایننشال تایمز افزود، العبادی نخست وزیر کنونی و رئیس ائتلاف نصر و العامری رئیس ائتلاف فتح رئیس حشدالشعبی، هر دو در شکست داعش نقش داشتند.

در ادامه یادداشت فایننشال تایمز آمده است، العامری که یکی از گزینه‌های اصلی نخست‌وزیری عراق است، خواستار خروج همه نیروهای آمریکایی به غیر از نیروهای آموزشی، از این کشور شده و طی سخنانی در الرمادی گفته بود سنی و شیعه با هم در مبارزه علیه داعش خون ریختند و باید عراق جدیدی طراحی کرد. وی بر اتحاد عراق تاکید کرده و هشدار داده بود در صورت اختلاف فرقه‌ای، عراق با موج جدید تروریسم روبرو خواهد شد.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز افزود، برای حامیان العامری وی یک قهرمان است. العامری در سال ۱۹۸۱ میلادی زمانی که رژیم بعثی صدام علیه ایران می‌جنگید، بعد از ترک عراق به ایران آمد تا با بعثی‌ها مبارزه کند و بعد از سرنگونی صدام به عراق بازگشت. پس از آن العامری به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شد و ریاست حزب بدر را در عراق برعهده داشت.