به گزارش فارس،نشست اتحادیه عرب برای بررسی اولین گزارش ناظران سوریه برگزار اما دو بیانیه صادر شد. در یکی به حضور گروهکهای مسلح اذعان شد و در دیگری اعلام شد که سوریه بخشی از تعهدات خود را عمل کرده است.

در این نشست، اولین گزارش هیئت ناظران اعزامی اتحادیه عرب به سوریه بررسی شد که وضعیت همکاری سوریه با ناظران برای بررسی وضعیت شهرهای این کشور را در دو هفته گذشته روایت می‌کرد.

در پایان نشست شب گذشته که با حضور نبیل العربی(دبیر کل اتحادیه عرب)، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی(رئیس کمیته عربی ویژه سوریه) و محمد احمد مصطفی الدابی(رئیس هیئت ناظران سوریه) برگزار شد، یک بیانیه قرائت شد اما در سایت اطلاع‌رسانی اتحادیه عرب بیانیه‌ دیگری صادر شد که با بیانیه قرائت شده، تفاوت داشت.

به گزارش رسانه‌های سوری، در بیانیه اول، سرانجام به حضور گروهک‌های مسلح در سوریه اذعان شد اما در بیانیه دوم دولت سوریه تهدید شده است که این فرصت، فرصت آخر است و در صورتی که موضعی روشن برای اجرای درخواست‌ها اتخاذ نکند، آنگاه کمیته وزارتی موضع خود را اتخاذ می‌کند.

در بیانیه اول بر حمایت سیاسی و مالی از هیئت ناظران سوریه تاکید و اعلام شد که «کمیته تصمیم گرفت که زمان و فرصت کافی به هیئت ناظران بدهد تا ماموریت خود را طبق بندهای پروتکل ادامه بدهد سپس رئیس هیئت گزارش خود را در اواخر ماه جاری(ژانویه) ارائه بدهد».

کمیته عربی همچنین «دولت سوریه و همه گروههای مسلح را به توقف فوری همه انواع خشونت و عدم تعرض به تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز فراخواند تا هیئت ناظران ماموریت خود را با موفقیت به پایان برساند».

در این بیانیه که در پایان نشست قرائت شد، از تلاش‌های ناظران عرب که در میان خطرات موجود تلاش فراوانی برای اجرای ماموریت به کار گرفتند، و اطلاعات واقعی و بی‌طرفانه‌ای به دبیر کل اتحادیه عرب دادند، تشکر شد.

اما در بیانیه‌ای که در سایت اطلاع‌رسانی اتحادیه عرب منتشر شد، در برخی موارد با بیانیه قرائت شده مغایرت دارد.

در بیانیه دوم مسئولیت شکست یا موفقیت هیئت ناظران صرفا و فقط بر عهده دولت سوریه انداخته و تهدید شده است که در صورت عدم اتخاذ موضع[دولت] سوریه، آنگاه کمیته عربی موضع خود را اتخاذ می‌کند و ماموریت ناظران ۱۹ ژانویه به پایان می‌رسد.

در این بیانیه به لفظ گروههای مسلح اشاره نشده و آمده است که دولت سوریه باید با تعهد کامل همه درخواست‌های ذکر شده در پروتکل را فورا اجرا کند که از جمله این درخواست‌ها توقف اقدامات خشونت‌آمیز، صدور اجازه برای ورود خبرنگاران و آزادی بازداشتیان است.

در این بیانیه تصریح شده است که «باید در نظر گرفت که دولت سوریه بخشی از تعهدات خود را انجام داده است».

این بیانیه افزود: رئیس هیئت گزارش کاملی در ژانویه به دبیر کل درباره میزان پایبندی دولت سوریه به اجرای تعهدات خود که در طرح عربی ذکر شده است، ارائه خواهد شد. از جمله این تعهدات توقف همه انواع خشونت از طرف هر کس که میخواهد باشد، و همچنین آزادی بازداشتیان و خالی کردن شهرهای و محلات مسکونی از همهگونه تظاهرات مسلحانه و اجازه دادن به رسانههای عربی و بینالمللی برای ورود به همه نقاط سوریه است.