به گزارش خبرانلاین،روزنامه امت پاکستان با اشاره به مذاکره موفقیت آمیز "طیب آغا" رئیس دفتر سابق ملا عمر که رهبری مذاکرات مخفی با مقامات آمریکایی را به عهده دارد، نوشت: این مذاکرات منجر به آزادی فرماندهان مهمی از طالبان شد و قرار است این افراد به زودی به افغانستان منتقل شوند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به نام ۳ فرمانده مهم طالبان نوشت: " ملا خیر الله "، " ملا نور الله " و " ملا فضل الله آخوند " هم اکنون در قطر به سر می‌برند و به زودی به افغانستان منتقل خواهند شد.

در همین حال برخی گزارشات مبنی بر این که یکی از دوستان نزدیک ملا عمر در مصاحبه تلفنی به رسانه‌ها اعلام کرده است: آزادی ۳ فرمانده مهم طالبان نشان دهنده موفقیت آمیز بودن مذاکرات طیب آغا، داماد ملا عمر، با آمریکایی‌ها در دوحه پایتخت قطر است.

وی تصریح کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته قرار است به محض ورود این فرمانده‌هان طالبان به افغانستان یک سرباز آمریکایی که از ۲ سال و نیم پیش توسط طالبان دستگیر شده بود از زندان این گروه آزاد شود.

این در حالی است که چندی پیش خانواده این سرباز آمریکایی همزمان با آغاز گفت‌وگوهای طالبان در قطر ابراز امیدواری کرده بودند که مذاکرات طالبان با آمریکا و گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان طالبان و دیگر ملت‌ها از جمله آمریکا برای آزادی تنها فرزندشان صورت گیرد.

گفته می‌شود، طالبان درخواست آزادی ۵ فرمانده خود را به آمریکا ارائه کرده بودند اما آمریکا فقط با آزادی ۳ نفر از آنان موافقت کرده است.

این در حالی است که نزدیکان ملا عمر معتقدند، ۲ فرمانده دیگر طالبان که درخواست آزادی آنان مطرح شده بود نیز به زودی به قطر انتقال خواهند یافت.

این میتواند به عنوان نخستین معامله طالبان و آمریکا پس از ماهها مذاکرات مخفی تلقی شود.