شیلی هم برای مادورو "سوسه" آمد

روبرتو آمپوئرو، وزیر امور خارجه شیلی اخیرا پیش از شرکت در نشست گروه لیما که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 20 مه ونزوئلا برنامه ریزی شده به آمریکا سفر کرده است.

بسیاری از کشورها گفته‌اند که این انتخابات در ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسند.

آمپوئرو گفت: شیلی احتمالا جایگاه خالی سفیرش در کاراکاس را پر نخواهد کرد تا پیامی "واضح" بفرستد.

آمپوئرو به روزنامه لاترسرا کشورش گفت: در صورتی که بیانیه‌ای از سوی گروه لیما (علیه ونزوئلا) وجود داشته باشد دیگر بیانیه دیگری نمی‌تواند مطرح شود. این بیانیه باید در یک سطح کیفی جدید باشد.

این در حالی است که انتظار می‌رود مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا مجددا پیروز شود. مخالفان جریان اصلی در این کشور با توجه به محبوس شدن دو نفر از اصلی‌ترین چهره‌های مخالفان که می‌توانستند در انتخابات کاندیدا شوند، آن را تحریم کرده‌اند.

دولت ونزوئلا کمیسیون انتخابات و دادگاه‌های این کشور را در کنترل خود دارد.

این اظهارات آمپوئرو در حالی منتشر شده که چندی پیش مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی خطاب به یک نهاد منطقه‌ای قاره آمریکا گفت: اعضای این نهاد باید اقدام بیشتری برای منزوی کردن مادورو که از نظر آمریکا مقصر اصلی رکود و تورم شدید در ونزوئلا است، صورت دهد.

آمپوئرو گفت: یکی از تدابیری که کشورهای عضو این بلوک می‌توانند اتخاذ کند محدودیت‌های شدیدتر علیه سفر مقام‌های ونزوئلا به منطقه آنها است اما در عین حال این تدابیر نباید باعث افزایش درد و رنج مردم ونزوئلا بشود.

آمریکا و اتحادیه اروپا چندی پیش تحریم‌های مالی جدیدی علیه اعضای دولت مادورو اعمال کردند.

گروه لیما که سال گذشته میلادی برای اعمال فشار بر ونزوئلا تشکیل شده متشکل از آرژانتین، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، گوآتمالا، کاستاریکا، هندوراس، مکزیک، گویان، پاناما، پاراگوئه، پرو و سانتالوسیا است.