افشای حمایت مالی سفیر آمریکا از گروههای تروریستی صهیونیست

پایگاه تحلیلی «جی تی ای» (جوئیش تلگرافیک ایجنسی)، مرکز آمریکایی دوستان مدرسه دینی در بیت ایل در سال 2013، حدود 48 هزار شِکِل (12 هزار دلار) به گروه تروریستی «کومومیوت» کمک مالی کرده است. فریدمن در آن زمان رئیس این سازمان غیرانتفاعی بوده است.

«بلوک دموکراتیک»، یک سازمان غیردولتی اسرائیلی که تأمین بودجه گروههای بسیار افراطی و راستگرا را دنبال می‌کند، چنین اطلاعاتی را منشتر کرده است.

وزارت خارجه آمریکا از سال 1997، «کاخ» را بعنوان یک گروه تروریستی معرفی کرد و در جدیدترین لیست وزارت خارجه آمریکا که مربوط به سال 2016 می‌شود، «جنبش کومومیوت»، نام فعلی این گروه، نام مستعار «کاهان چای»، یک شاخه از گروه «کاخ» بعنوان سازمان تروریستی موجود است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که خاخام «مئیر کهانا» که از بنیانگذاران جنبش کاخ است، به اخراج فلسطینیان از اراضی اشغالی دعوت می‌کند.

جنبش کومومیوت در سال 1999 در لیست سازمانهای تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است.

شکل کنونی جنبش کومومیوت در سال 2006 و یکسال بعد از آن شکل گرفت که رژیم صهیونیستی شهرک‌های نوار غزه را تخلیه کرد تا از تخلیه دیگر شهرک‌ها جلوگیری کند.

طبق این گزارش، دولت کانادا در سال 2016، جنبش کومومیوت را بعنوان یک نهاد تروریستی معرفی کرد و «موسی کوهن» رئیس فعلی این جنبش سال گذشته در گفت‌وگو با «عاروتص شوع» گفت که به دنبال حذف این جنبش از لیست سازمانهای تروریستی است.

سخنگوی سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی به سؤالات متعدد پایگاه «جی تی ای» برای اظهارنظر درباره این گزارش، پاسخ نداد.