هدف بعدی ترکیه پس از عفرین کجاست؟

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیش از سفر رسمی خود به انگلستان در فرودگاه آتاتورک در استانبول در پاسخ به سؤال به خبرنگاران درباره تحولات سوریه و حضور نیروی نظامی ترکیه در این کشور گفت: ما با گروه‌های تروریستی در سوریه مبارزه کردیم، مبارزه می‌کنیم و به مبارزه خود ادامه خواهیم داد. عملیات عفرین و جرابلس نمونه بارزی از این مسئله است.

تمام مناطق شمال سوریه از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه را که برای گروه‌های تروریستی آماده شده بود را تحت کنترل خود قرار خواهیم داد. پس از عملیات عفرین به اقدامات خود در ادلب ادامه می‌دهیم.

همان طور که می‌دانید نیروهای مسلح ترکیه 10 پایگاه دیده‌بانی و نظارت از شمال تا جنوب استان ادلب دایر کرده‌اند و در آن‌ها مستقر هستند. ان‌شاءالله تا پایان این هفته احداث یازدهمین و دوازدهمین پایگاه دیده‌بانی خود را هم به پایان خواهیم رساند و بدین ترتیب نگرانی‌هایمان در مورد ادلب رفع خواهد شد.

اردوغان با اشاره به اینکه هدف بعدی ترکیه پس از عفرین و ادلب، تل رفعت و منبج خواهد بود، گفت: وزیر امور خارجه ترکیه با همتای آمریکایی خود درباره تل رفعت و منبج مذاکره می‌کند. امیدواریم که آمریکا به وعده‌ها و قول‌های که به ما داده است عمل کند. اگر به قول خود عمل کنند، در آن صورت از آن‌ها خواهیم خواست که شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) را از منبج اخراج کنند و منطقه را به صاحبان واقعی آن واگذار کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه با تأکید بر اینکه ترکیه و انگلیس در بخش‌های اقتصادی، تجاری، امنیتی، دفاعی، مبارزه با تروریسم همکاری گسترده‌ای با یکدیگر دارند، اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم انگلیس در ترکیه، طی 15 سال اخیر به حدود 10 میلیارد دلار رسیده است. حجم تجارت ترکیه و انگلیس در سال 2017 به 16 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید و این حجم تجارت برای سال آینده به میزان 20 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

حجم تجارت دو کشور از ماه ژانویه تا مارس 39 درصد افزایش یافته و به 5 میلیارد دلار رسیده است. شرکت صنایع هوا و فضای ترکیه و صنایع دفاعی انگلیس برای طراحی و تولید نسل پنجم هواپیماهای جنگنده ملی به همکاری‌های خود ادامه می‌دهند. دو کشور در بخش صنایع دفاعی طرح‌های مشترکی را اجرا خواهند کرد. ترکیه بر گسترش همکاری با انگلیس بعد از برگزیت تأکید دارد.

اردوغان با اشاره به اینکه انگلستان شریک استراتژیک و متحد ترکیه است بر همکاری دو کشور در تحولات جهانی و منطقه‌ای تأکید کرد و گفت: در سفر سه روزه‌ای که به انگلستان خواهم داشت با «الیزابت دوم» ملکه انگلیس و «ترزا می» نخست‌وزیر این کشور دیدار خواهم داشت و تحولات قبرس و اتحادیه اروپا را با آن‌ها بررسی خواهیم کرد. همچنین تحولات منطقه، بخصوص بحران سوریه و مسائل عراق و ایران و طرح‌های عملیات مشترک مورد بررسی و مذاکره قرار خواهند گرفت.