بازگشت غیرمنتظره صدر به قدرت

نتایج رسمی منتشرشده از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در استان‌های جنوبی عراق ائتلاف مقتدی صدر که در کمپین انتخاباتی‌اش روی فساد دولتی متمرکز بود، نمایش قدرتمندی در انتخابات داشته است. اگر با اعلام نتیجه نهایی، ائتلاف صدر همچنان در صدر قرار گیرد، باید این انتخابات را بازگشت پیش‌بینی‌ناپذیر این روحانی شیعه تلقی کرد. مقتدی صدر که از سال 2003 تا 2011 رهبری قیام بخشی از مردم عراق را علیه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور برعهده داشت، در میان فرودستان و فقرای عراقی محبوب است اما در سال‌های اخیر و با نفوذ چهره‌های مورد حمایت کشورهای همسایه به حاشیه رانده شده بود.

به گزارش شرق به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از ائتلاف‌ها بتوانند به تنهایی 165 کرسی مورد نیاز برای اکثریت مطلق پارلمانی را از آن خود کنند و ازهمین‌رو انتظار می‌رود مذاکرات برای تشکیل دولت جدید زمان‌بر باشد. در عوض، ائتلاف‌هایی که بیشتر کرسی‌های پارلمان را به دست آورده‌اند، باید برای کسب اکثریت به گروه‌های کوچک‌تر تکیه کنند.

به طور سنتی قدرت سیاسی در عراق مطابق تفاوت‌های فرقه‌ای این کشور، بین نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان تقسیم می‌شود. از اولین انتخابات بعد از سقوط صدام حسین در سال 2003 به این سو، نخست‌وزیر عراق از میان اکثریت شیعه بوده است؛ درحالی‌که رئیس‌جمهور از میان کردها انتخاب می‌شود و یکی از چهره‌های سنی‌مذهب هم عهده‌دار سمت ریاست پارلمان می‌شود. یک‌چهارم کرسی‌های پارلمان هم برای نامزدهای زن در نظر گرفته شده است. پارلمان عراق باید تا 15 روز بعد از اعلام نتیجه نهایی انتخابات تشکیل جلسه دهد و مسن‌ترین عضو پارلمان ریاست جلسه اول را بر عهده خواهد گرفت و در همین جلسه رئیس پارلمان مشخص می‌شود. پس از آن پارلمان باید تا 30 روز بعد از اولین جلسه با اکثریت دوسوم، رئیس‌جمهور را انتخاب کند.