غزه به پا می‌خیزد

انتظار می‌رود صدها هزار نفر در این راهپیمایی بازگشت شرکت کنند؛ همزمان ارتش رژیم صهیونیستی نیز برای مقابله با این راهپیمایی مسالمت‌آمیز نیروهای امنیتی و تک‌تیراندازان خود را در مرز شرقی نوار غزه مستقر کرده است.

فلسطینیانی که در آستانه هفتادمین سالگرد روز نکبت در نزدیکی شهر رام الله کرانه باختری اشغالی دست به راهپیمایی زده بودند با حمله نظامیان اسرائیلی مواجه شدند.

در همین حال عبدالله ابو رحمت، رئیس اداره حمایت از مقاومت مردمی وابسته به هیئت مبارزه با شهرک سازی و دیوار حائل در این رابطه به خبرنگار آناتولی گفت: فعالان حقوق بشر فلسطینی اقدام به کاشت نهال‌های زیتون در منطقه ترمسعیا که با خطر اشغال اسرائیل روبرو است، کرده‎اند.

وی همچنین افزود: فعالان حقوق بشر فلسطینی همچنین پرچم کشورهایی که در مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل رای دادند را نیز به اهتزاز درآوردند.

ابو رحمت در ادامه گفت: ساکنان شهرک صهیونیت نشین شیلو نیز به این افراد یورش برده و سپس نظامیان اسرائیلی نیز با گاز اشک آور و پرتاب بمب های صوتی به معترضان حمله کرده اند.

فلسطینی‎ها پانزده مه هر سال را به عنوان روز نکبت نماد اخراج اجباری، نابودی بافت اجتماعی و فرهنگی‌شان توسط اسرائیل گرامی می‌دارند. از سال 1948 جمعیت مهاجران فلسطینی در سراسر دنیا به 5.9 میلیون رسیده است.

بیش از نیمی از دیپلمات‌های کشورهای خارجی که برای شرکت در مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در قدس دعوت شده‌اند این دعوت را رد کرده‌اند.

مردم فلسطین در تدارک برپایی تظاهرات گسترده ضد صهیونیستی و آمریکایی

بر اساس گزارش‌ها از 86 دیپلماتی که به این مراسم دعوت شدند، تنها 30 دیپلمات به این دعوت پاسخ داده‌اند.

هاآرتص گزارش داد: جمهوری چک و مجارستان به شدت با این اقدام مخالفت کرده‌اند و دیگر کشورهای اروپایی نیز به نظر نمی‌رسد که در این مراسم شرکت کنند همانگونه که دیپلمات‌های روسیه، مصر و مکزیک در این مراسم شرکت نمی‌کنند.

استرالیا، آلمان، ایرلند، مالت، پرتغال، لهستان و سوئد نیز دعوت رژیم صهیونیستی برای حضور در این مراسم را رد کرده اند , انگلیس و فرانسه نیز ازکشورهای تحریم کننده این مراسم هستند.