چین "اس 400" را دریافت کرده است؟

روسیه احتمالاً فرایند تحویل قطعات سامانه ضد هوایی اس-۴۰۰ به چین را تکمیل کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری روسی تاس، ماه گذشته چند کشتی روسی که احتمالاً حامل قطعات سامانه اس-۴۰۰ شامل یک ایستگاه کنترل، چند رادار، سوخت، قطعات سکوی پرتاب و سایر تجهیزات جانبی بودند وارد یک بندر نامعلوم چینی شدند.

به گفته یک منبع دیپلماتیک و نظامی که نخواست نامش فاش شود، کشتی سوم و آخر نیز اخیراً وارد چین شده است.

اما این مقام فاش نکرد آیا براساس بخشی از قرارداد اولیه سال ۲۰۱۴ برای تحویل شش سامانه به چین، سامانه‌های اس-۴۰۰ بیشتری به چین ارسال خواهد شد یا خیر.

روی کاغذ، هزینه هر واحد از سامانه اس-۴۰۰ حدود ۴۰۰ میلیون دلار آمریکاست.

تیمی از مهندسان و اُپراتور‌های متعلق به یگان "نیرو‌های راکتی ارتش آزادی بخش خلق" چین نیز مرحله آموزش جامع خود را در روسیه به پایان رسانده اند. این تیم آموزش‌های لازم درباره نحوه کارکرد و عملیات این سامانه بسیار پیچیده را فرا گرفته اند.

پیشتر، سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در جمع خبرنگاران گفت: این وزارتخانه در زمینه دو برنامه بزرگ مربوط به موشک‌های اس-۴۰۰ و موشک‌های جدید ضد کشتی با چین در تماس نزدیک بوده است.

سامانه شگفت انگیز اس-۴۰۰ قادر است به طور همزمان چهار موشک را به سمت چندین هواپیما با ارتفاع‌های مختلف و حداکثر سرعت ۱۷۰۰۰ کیلومتر بر ساعت با برد بیش از ۴۰۰ کیلومتر شلیک کند. این سامانه در برابر اختلالات الکترونیکی قدرتمند مقاوم است و می‌تواند از فاصله ۶۰۰ کیلومتری اهداف خود را تشخیص دهد.

موشک‌های سامانه اس-۴۰۰ اگر از ساحل استان فوجیان شلیک شوند می‌توانند کل جزیره تایوان را تحت پوشش خود قرار دهند. موشک‌های این سامانه اگر از استان شمالی شانگ دونگ شلیک شوند می‌توانند هواپیما‌های نزدیک جزایر دیائویو را نیز سرنگون سازند.