اوضاع فاجعه بار غزه به روایت سازمان پزشکان بدون مرز

"ماریا الیزابت اینگرس" از کارکنان سازمان پزشکان بدون مرز در مصاحبه‌ای با روزنامه "تاگس آنسایگر" سوئیس درباره شرایط در بیمارستان‌های نوار غزه بعد از اعتراض فلسطینیان علیه اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا گفت: شرایط بسیار وحشتناک است. شرایط بعضاً قابل مقایسه با آن چیزی است که ما بعد از حملات بمب‌گذاری در سال ۲۰۱۴ دیدیم. یک هجوم بالای مجروحان وجود دارد. در یک بیمارستان بالغ بر ۳۰۰ مجروح در مدت زمان کوتاهی داشتیم. پرسنل پزشکی کاملاً تحت فشار است. تیم ما تمام شب مشغول کارند.

وی درباره شمار بالای مجروحان در بیمارستان‌ها از صبح دیروز خبر داده گفت: بر اساس اظهارات همکاران ما آمار‌های اعلام‌شده از طرف وزیر بهداشت فلسطین مبنی بر حدود ۵۹ کشته و بالغ بر ۲۷۰۰ مجروح واقع‌بینانه است. ما تنها در ۳ بیمارستان که در آن‌ها فعال بودیم حدود ۵۰۰ مجروح داشتیم.

این عضو سازمان پزشکان بدون مرز بخش اعظمی از مجروحان را مردان جوان دانست و در عین حال گفت:، اما زنان و کودکان زیادی هم آسیب دیده‌اند. از زمان شروع اعتراضات بازگشت، ما هر هفته کودکانی مجروح برای معالجه داریم.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به اوضاع وخیم ساکنان نوار غزه اشاره کرده گفت: حدود ۱۰ سال است که ساکنان این منطقه نمی‌توانند آن را ترک کنند یا فقط با دشواری‌های زیاد می‌توانند این کار را انجام دهند. جوانان به‌سمت حصار‌های مرزی هجوم می‌آورند چرا که اسرائیل و مصر این حصار‌های مرزی را بسته‌اند. آن‌ها هیچ شغل و آینده‌ای ندارند و احساس می‌کنند که هیچ کس به‌فکر آن‌ها نیست. زخم‌های روانی و روحی آن‌ها بسیار عمیق است و شرایط در نواز غزه دائماً بدتر می‌شود. من به آنچه مربوط به آینده می‌شود خیلی خوش‌بین نیستم.