پیش‌بینی نصرالله درباره کره شمالی درست از آب درآمد

پایگاه اینترنتی روزنامه البناء چاپ لبنان در یادداشتی به قلم ناصر قندیل نوشت: اظهارات دو روز قبل سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، درباره مذاکرات جاری بین دولت آمریکا و رهبر کره شمالی که قرار بود با دیدار سران دو کشور همراه باشد و توصیف سیاست آمریکا به خدعه و نفاق بعد از خروج از توافق هسته‌ای با ایران، جالب توجه بود. یک روز پس از اظهارات سید حسن نصرالله، کیم جونگ اون به علت برگزاری رزمایش بین آمریکا و کره جنوبی، برنامه دیدار با وزرای کره جنوبی را لغو و به این ترتیب از دیدار با ترامپ خودداری کرد.

این گزارش می‌افزاید موضوع مورد بحث ما رابطه بین سخنان سید حسن نصرالله و موضع کیم جونگ اون نیست، بلکه سیاست آمریکاست که در مذاکره با کره شمالی همان کلماتی را به کار برد که در تعامل با پرونده هسته‌ای ایران به کار برد. همچنین هم این اظهارنظر جان بولتون، مشاور جدید امنیت ملی آمریکا کافی بود که گفت: برای تعامل با کره شمالی از الگوی لیبی استفاده خواهد شد. حال آن که آن الگو با کشته شدن معمر القذافی همراه بود.

آمریکا با حماقت تصور کرد می‌تواند به قول کیم جونگ اون با کره شمالی با زبان مذاکره و زبان تهدید در آن واحد تعامل کند. مهمتر این که رئیس جمهور آمریکا گمان کرد می‌تواند آمریکایی‌های نگران از اقدامات تنش‌زای خود در منطقه را به دستاورد مذاکره‌ای که به پایان پرونده سلاح هسته‌ای کره شمالی ختم خواهد شد، امیدوار کند. از این رو از مذاکراتی که هنوز انجام نشده و هنوز به اهداف خود نرسیده بود در جهت به کار بردن زبان فشار و تهدید استفاده کرد و همان زبانی را که برای ایران به کار می‌برد به پرونده کره شمالی سرایت داد. همین امر خشم و ناراحتی کره شمالی را برانگیخت.

در ادامه گزارش آمده است آنچه رخ داد طبیعی بود. آمریکا که خواستار مشارکت چین و روسیه برای تضمین مذاکرات با کره شمالی بود تصور کرد می‌تواند رویارویی با روسیه و چین را در پرونده تحریم‌ها و جنگ تجاری و مالی و نیز پرونده هسته‌ای و سایر مسائل ادامه دهد و هم زمان انتظار داشته باشد آن‌ها کره شمالی را برای ادامه تعامل مثبت تشویق کنند. کره شمالی هرقدر هم در تصمیم گیری مستقل باشد در نهایت به تضمین‌های روسیه و چین برای تامین امنیت کره و امانت گذاشتن سلاح هسته‌ای خود نزد آن‌ها تکیه دارد و این به معنای مشارکت مستقیم چین و روسیه در این مذاکرات است.

نگارنده مطلب همچنین می‌افزاید کافی است اظهارات معاون وزیر امور خارجه کره شمالی درباره سخنرانی بولتون و مانور آمریکا و کره جنوبی را بخوانیم. او می‌گوید: «ما عملا اعلام آمادگی کردیم که شبه جزیره کره را از سلاح هسته‌ای عاری کنیم؛ و بار‌ها گفتیم که آمریکا هم باید به عنوان پیش شرط، به سیاست‌های خصمانه و تهدیدات هسته‌ای خود در برابر کره شمالی پایان دهد.» وی در ادامه می‌گوید آمریکا تلاش دارد کره شمالی را به سرنوشت لیبی و عراق دچار کند و پیونگ یانگ شک دارد که آمریکا واقعا خواستار بهبود روابط با کره شمالی از طریق مذاکره باشد. خبرگزاری رسمی کره شمالی هم اعلام کرد در سایه مانور نظامی تحریک آمیز آمریکا و کره جنوبی، واشنگتن باید به سرنوشت دیداری که قرار بود بین آمریکا و کره شمالی برگزار شود بیشتر فکر کند.