دلخوری روسیه از آمریکا

«سرگئی ریژکوف» رئیس مرکز کاهش خطر هسته‌ای ملی وزارت دفاع روسیه، گفت: آمریکا با متهم کردن مسکو به نقض تحریم‌ها و آماده کردن زمینه برای اعمال تحریم‌های جدید، در واقع پیمان کنترل سلاح مربوط به جنگ سرد را نقض کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته به دولتش دستور داد اقدامات جدیدی را برای مقابله با مقامات دولتی روسیه به دلیل استقرار یک موشک کروز که پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (INF) را نقض می‌کند، در نظر بگیرند. این پیمان توافقی بود که در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق انجام شد. روسیه اعلام کرده است این موشک به هیچ وجه پیمان INF را نقض نمی‌کند.

این مقام نظامی ارشد روس در این خصوص گفت: «کمپین تبلیغاتی سرسختانه‌ای درباره پیمان INF به راه افتاده است. آمریکا با این کار به سوی نابودی پیمان INF که جلوی اجرای برنامه‌های واشنگتن را گرفته، پیش می‌رود».

به گفته این مقام روس، آمریکا در نقض پیمان INF موشک‌های بالستیک، پهپاد‌های جنگی و سامانه‌های دفاع موشکی را در شرق اروپا نصب کرده است. ریژکوف همچنین باور دارد ترامپ با مطرح کردن نقض این پیمان از سوی روسیه قصد دارد راه را برای توسعه یک موشک کروز چند میلیون دلاری که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد، باز کند.