دستور ویژه آمریکا به وزیر سعودی

یک مقام مسئول عراقی به روزنامه «العربی الجدید» اعلام کرد که اظهارنظرهای ثامر السبهان مناسب نیست و واشنگتن از او خواسته که سکوت کند و به امور عراق نپردازد زیرا اظهارات وی، تاثیرات منفی دارد بویژه که وی از زمانی که سفیر عربستان در بغداد بود، نزد جریان‌ها و تشکل‌های عربی سنی و شیعی محبوب نبود.

دلیل این واکنش آمریکا، جنجالی بود که بر سر پست توئیتری السبهان در پاسخ به «مقتدی صدر» رهبر ائتلاف «سائرون» به وجود آمده و صدر و رئیس دفترش نیز به این اقدام وزیر سعودی واکنش نشان دادند.

جریان از آنجا شروع شد که مقتدی صدر در پستی توئیتری ، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات و کسب 54 کرسی، ویژگی های دولت جدید عراق را ترسیم کرد و نوشت: ما (سائرون) با «حکمت»(الحکمة) و «ملی گرایی» (الوطنیه) اراده ملت (تجمع ارادة الانتخابی) خواهیم بود و برای ایجاد (الجیل الجدید) «نسلی جدید» تلاش می کنیم تا «تغییر» (جنبش تغییر) به سوی اصلاحات را شاهد باشیم و «تصمیم»(القرار) ما عراقی خواهد بود تا «پرچمهای» (البیارق) «پیروزی» (النصر) را بالا ببریم و بغداد (بغداد هویتنا) پایتخت ماست و حرکت ما (الدیمقراطی) «دموکراتیک» خواهد بود و دولتی تکنوکرات بدون حزب گرایی تشکیل می دهیم.

السبهان پس از این توئیت صدر با گرته‌برداری از واژه‌ها و جملات او نوشت: عملا شما (سائرون) با «حکمت» (الحکمة)، «ملی گرایی» (الوطنیه) و (تضامن) «همبستگی» هستید و «تصمیم» (القرار) به «تغییر» (جنبش تغییر) عراق گرفتید که «پرچمهای» (بیارق) «پیروزی» (النصر) را با استقلال، عربیت و هویت خود بالا ببرید. این عراق را به شما تبریک می گویم.

وی چند ساعت پس از این پست، پست دیگری در توئیتر گذاشت و برای عراق، ثبات و عبور از شرایط کنونی آرزو کرد.

یک مقام مسئول در دفتر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر گفت: اظهارنظرها و پستهای السبهان در توئیتر و روزنامه‌های محلی عربستان، حساسیت در داخل عراق را به همراه داشته است به ویژه که وی تلاش دارد، این‌چنین القاء کند که عربستان در تحولات جاری عراق نقش دارد و این امر مطلقا صحیح نیست. السبهان نزد عراقی‌ها محبوب نیست و این تنها به نیروهای شیعی منحصر نمی‌شود و حتی سنی‌ها و کردها نیز گرایشی به او ندارند.

وی با اشاره تلویحی به درخواست عراق از واشنگتن افزود: طرف آمریکایی می‌بایست این مسئله را کنترل می‌کرد و به همین دلیل به وزیر سعودی ابلاغ کرد که ساکت بماند. آمریکایی‌ها همچنین می‌دانند که وی با این دخالت و تکرار و تاکیدش بر هویت عربی عراق، ایرانی‌ها را هدف قرار داده نه عراقی‌ها را و این مسئله تاثیرات منفی در روند تشکیل سریع و مطلوب دولت عراق در سایه امنیت شکننده این کشور به همراه دارد.

ثامر السبهان (51 ساله)، وزیر مشاور کنونی دولت عربستان، پیش از این وابسته نظامی کشورش در لبنان بود و پس از آن به عنوان سفیر به عراق اعزام شد که بغداد به دلیل اظهارات تفرقه‌افکنانه‌اش از ریاض خواست او را تغییر دهد و در حقیقت، به شکل محترمانه او را اخراج کرد.

«کاظم الصیادی» نماینده ائتلاف همپیمانی ملی عراق از جمله کسانی بود که به پست توئیتری السبهان واکنش نشان داده بود و اظهار داشت: عراق پیش از آنکه السبهان و غیر او، تشخیص دهند، عربی بود. هویتش و روحش عربی است و مطلقا نیازی به این اظهارنظرها وجود ندارد. من معتقدم که دخالت‌ها باید متوقف شود، چه از سوی این کشور و چه کشورهای دیگر.

وی افزود: این وزیر سعودی تلاش می‌کند تا با نتایج انتخابات عراق بازی کند و اعتماد موجود این گروه‌های پیروز را از بین ببرد و نتایج انتخابات را زیر سوال ببرد و عرصه سیاسی عراق را متزلزل کند.