هراس در اردوی صهیونیستها

مدتهاست که تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت در منطقه به ویژه علیه حزب الله لبنان تشدید شده است. این در حالی است که صهیونیستها روزهای تلخی را از نبرد مستقیم با حزب الله لبنان تجربه کرده اند که ازجمله مهمترین این تجربه های تلخ می توان به جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد که در نهایت صهیونیستها با ننگ و رسوایی از آن خارج شدند.

با این حال، به نظر می رسد که مقامات رژیم صهیونیستی از تجربه های تلخ خود در گذشته درس عبرت نگرفته اند و همچنان به تهدیدات خود علیه حزب الله لبنان ادامه می دهند. این تهدیدات درحالی است که صهیونیستها خود نیک می دانند قدرت نظامی حزب الله لبنان پس از سال ۲۰۰۶ و جنگ ۳۳ روزه به مراتب افزایش پیدا کرده و حتی دهها برابر شده است. این را نیز اضافه کنید که درحال حاضر حزب الله لبنان در عرصه سیاسی نیز از جمله گروه هایی است که حرف اول را در این کشور می زند؛ پیروزی در انتخابات پارلمانی اخیر به تنهایی گواه بر این مدعاست. 

حدود ۱۲ سال از جنگ تمام‌عیار رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ سپری می‌شود؛ جنگی که در نهایت با شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی و پیروزی مقتدرانه نیروهای مقاومت مردمی حزب‌الله پایان یافت. صهیونیستها در آن زمان گمان می‌کردند که به راحتی و ظرف مدت چند روز می‌‍توانند مناطق جنوبی لبنان را به سیطره خود درآورند، با این حال، نه تنها رؤیایشان در این عرصه تعبیر نشد، بلکه با سرکشستگی و کوله‌‍باری پُر از خالی به سرزمین‌های اشغالی بازگشتند.

با وجود اینکه انتظار می‌رفت شکست ننگین رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ همواره آیینه عبرتی در برابر دیدگان مسئولان تل‌آویو باشد تا دیگر در دام اشتباهات محاسباتی گرفتار نشده و علیه این گروه مقاومت مردمی دست به ماجراجویی جدیدی نزنند، اما باز هم در طول این مدت شاهد تهدیدات نظامی پرطمطراق صهیونیستها علیه حزب‌الله به ویژه در چند ماه اخیر بوده‌ایم. به عنوان نمونه، اخیرا رئیس دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی هشدار داده است که اگر حزب‌الله مرتکب اشتباهی شود، جنگ جدیدی میان دو طرف آغاز خواهد شد.

تقویت بنیه نظامی حزب‌الله طی بیش از ۱۰ سال گذشته تمامی معادلات نظامی را دگرگون کرده و موازنه قدرت را به نفع این گروه مقاومت مردمی تغییر داده است. در حال حاضر حزب‌الله به موشک پیشرفته موسوم به «یاخونت» دست پیدا کرده است.

این موشک برای هدف قرار دادن کشتی‌ها و قایق‌های جنگی طراحی شده است. این نوع موشک معمولا برای هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر نیز استفاده می‌شود و این قابلیت را دارد که برای پنهان ماندن از رادار دشمن، در لحظه شلیک تا ۱۴ هزار متر از سطح زمین اوج گیرد. طبق آخرین گزارش‌ها، موشک «یاخونت» دارای سرعت استثنایی ۶.۵ کیلومتر در ثانیه است.

تقویت چشمگیر و بی‌سابقه قدرت دفاعی دریایی حزب‌الله لبنان از جمله دیگر عوامل بازدارنده حملات نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی است. تقویت قدرت نظامی دریایی حزب‌الله موجب شده تا این گروه قادر به هدف قرار دادن سکوهای حفاری نفت رژیم صهیونیستی باشد. صهیونیستها به خوبی می‌دانند که هدف قرار گرفتن سکوهای حفاری نفت آنها، ضربات مهلکی را بر پیکره اقتصادی تل‌آویو وارد خواهد آورد. از همین روی، قدرت حزب‌الله در این عرصه نیز یکی دیگر از عوامل بازدارنده هرگونه حماقت احتمالی دشمن اسرائیلی محسوب می‌شود.

در خصوص تقویت قدرت نظامی حزب‌الله لبنان پس از جنگ ۳۳ روزه، «نوعم تیفون» یکی دیگر از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی تاکید می‌کند: «حزب الله هشتمین رتبه را از لحاظ قدرت موشکی در سطح جهان دارد». این فرمانده صهیونیست در جریان یک سخنرانی همچنین اعلام کرد: «در صورت هرگونه جنگ احتمالی با حزب‌الله، اسرائیل نمی‌تواند برای چند هفته متوالی حجم فراوان موشک‌های شلیک شده از سوی این گروه را تحمل کند».

در همین ارتباط، در گزارشی که طی سال ۲۰۱۱ توسط پژوهشگران آمریکایی مرکز «پژوهش‌های استراتژیک بین‌المللی» منتشر شد، به صراحت آمده است: «حزب الله لبنان به دلیل برخورداری از قدرت موشکی بسیار بالا و امتلاک تسلیحات پیشرفته نه تنها برای اسرائیل تهدید بزرگی محسوب می شود، بلکه به تهدید جدی برای منافع ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه تبدیل شده است».

 مقامات اسرائیلی، خود نیز به نگرانی در خصوص تقویت روافزون قدرت حزب الله لبنان اذعان کرده اند. در همین راستا حدود یک سال پیش بود که «عوزی موسکوویچ» رییس سابق شعبه ارتباطات ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «حزب الله سازمانی است که از قدرت آتشی برابر با یک دولت - اگر نگوییم یک دولت بزرگ - برخوردار است». این سخنان به خوبی حاکی از نگرانی تل آویو از افزایش قدرت حزب الله است.

برهمین اساس، اگر مقامات صهیونیستی امروز از اقدامات حزب الله به عنوان سرمنشأ حمله به سوریه یاد می کنند، علت آن به نگرانی آنها از قدرت روزافزون این گروه باز می گردد. صهیونیستها امیدوارند تا از رهگذر مطرح کردن چنین تهدیداتی علیه حزب الله آن را از مسیر کنونی تقویت قدرت بازدارندگی منحرف کنند. صهیونیستها با به کارگیری چنین تهدیدی علیه حزب الله لبنان در واقع قصد دارند روند رو به رشد قدرت نظامی این گروه مقاومت را متوقف سازند.

آنها امیدوارند تا از رهگذر مطرح کردن چنین تهدیداتی علیه حزب الله آن را از مسیر کنونی تقویت قدرت بازدارندگی منحرف کنند. این در حالی است که حزب الله لبنان و رهبران ارشد آن یعنی سید حسن نصرالله بارها و در مناسبت های گوناگون تأکید کرده اند که قدرتبازدارندگی حزب الله خط قرمز است و تقویت آن تعطیل بردار نیست.

افزایش قدرت نظامی حزب‌الله لبنان به ویژگی در عرصه موشکی، مسأله‌ای است که حتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز به آن اذعان دارند. در همین ارتباط، کانال دوم تلویزیون این رژیم چندی پیش در گزارشی اعلام کرد: «حزب‌الله در آغاز جنگ ۲۰۰۶، ۱۵ هزار موشک در اختیار داشت که این تعداد در پایان جنگ به ۷ هزار موشک رسید اما با گذشت یک دهه از جنگ، حزب‌الله این موشک‌ها را به ۱۵۰ هزار عدد رسانده است».

علاوه بر این، در گزارشی که در سال ۲۰۱۱ توسط پژوهشگران آمریکایی مرکز «پژوهش‌های استراتژیک بین‌المللی» منتشر شد، آمده است: «حزب الله لبنان به دلیل برخورداری از قدرت موشکی بسیار بالا و در اختیار داشتن تسلیحات پیشرفته نه تنها برای اسرائیل تهدید بزرگی به شمار می‌رود، بلکه به تهدید جدی برای منافع آمریکا در خاورمیانه تبدیل شده است».