ناتو به دنبال تقویت توان برای مهار روسیه است

ژنرال کرتیس اسکاپاروتی، رئیس فرماندهی نیرو‌های آمریکایی و نیز فرمانده کل نیروی نظامی ناتو در اروپا، شب گذشته پس از دیدار با مقامات ارشد دفاعی از سراسر اروپا اعلام کرد مهار و بازدارندگی روسیه یکی از وظایف اصلی و محوری وی در این سمت است.

وی به خبرنگاران گفت: ممکن است منابعی که هم اکنون بر مبارزه با تروریسم تخصیص یافته است، به سمت دیگری هدایت شود.

اسکاپاروتی افزود: «به لحاظ ساختار نیرو‌ها در هریک از حوزه‌ها ضرورت افزایش نیرو وجود دارد، تقویت نیرو‌های آمریکایی در بخش‌های معینی از نیروی هوایی، زمینی و دریایی به من کمک خواهد کرد تا در انجام وظیفه خود یعنی بازدارندگی و مهار روسیه بهتر عمل کنم و برای شناخت نحوه فعالیت و عملکرد مسکو در موقعیت بهتری قرار بگیرم».

وی تصریح کرد ارتش آمریکا از سامانه‌های هشداردهنده و کنترل هوایی کافی در اروپا برخوردار است، ولی با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و دیگر ملزومات خاص، او خواستار استقرار هواپیما‌های بیشتر جاسوسی، نظارتی و شناسایی در اروپا شده است.

این ژنرال آمریکایی گفت: با دیگر سران و مقامات ارشد نظامی درباره لزوم هماهنگی بهتر تلاش‌ها در مبارزه با تروریسم به منظور رهاسازی منابعی که بتوان از آن در جهت مقابله با «چالش‌های فزاینده روسیه و چین» بهره برداری کرد، گفتگو کرده است.

در دیدار سه روزه فرماندهان ارشد نظامی و مقامات دفاعی ناتو در ویسبادن در مجاورت فرانکفورت آلمان، مذاکرات فشرده‌ای در زمینه تغییر ماهیت تهدیدات، پیشرفت در مبادله اطلاعات و تلاش‌ها به منظور هماهنگی بهتر میان نهاد‌های دولت‌های مربوط صورت گرفت.

اسکاپاروتی تاکید کرد بهبود روند مبادله اطلاعات میان دولت آمریکا و متحدان این کشور در اروپا در طول یکسال گذشته به مقامات کمک کرده است تا بسیاری از حملات بالقوه را خنثی سازند.