عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از درخواست خود

منابع رسانه ای عبری زبان فاش کردند، کابینه اسرائیل پس از چند هفته مخالفت با پیشنهاد مصر و قطر مبنی بر توقف طولانی مدت عملیات نظامی علیه حماس،اکنون در حال بررسی این پیشنهاد است.

عقب‌نشینی اسرائیل از درخواست خلع سلاح حماس

مسئولان دیپلماتیک به شبکه 10 تلویزیون اسرائیل اعلام کردند، این رژیم از درخواست خود مبنی بر خلع سلاح حماس و پایان حکومت آن در غزه و جایگزینی آن با تشکیلات خودگردان فلسطین دست برداشته است.

در همین ارتباط روزنامه القدس العربی نوشت: گزارش‌های موجود حاکی از این است که مسئولان اسرائیلی متوجه شده اند، با وخامت حال ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین احتمال باز یافتن تسلط او بر غزه کم است.

کاهش محدودیت های مصر بر گذرگاه رفح

در این میان روزنامه تایمز اف اسرائیل نیز نوشت: مسئولان مصری و قطری پیشنهادهای خود را مطرح کردند و هدف از آن دستیابی به توافقی است که سبب کاهش قابل ملاحظه تحریم و محاصره غزه در مقابل توقف کامل حملات موشکی و حفر تونل در نقاط مرزی علیه اسرائیل است.

همچنین بخشی از این پیشنهادها این است که حماس از موادی که مجاز است وارد غزه شود برای حمایت از نهاد نظامی خود استفاده نکند.

علاوه بر این مصر‌ی‌ها به عنوان بخشی از معامله مزبور محدودیت‌های موجود در گذرگاه مرزی رفح با غزه را کم خواهند کرد.

فشار آمریکا بر کشورهای خاورمیانه برای متهم کردن حماس

در این میان شبکه 10 تلویزیون اسرائیل به نقل از یک مسئول بلندپایه کاخ سفید، جنبش حماس را یک چالش برشمرد و اظهار داشت: هیچ یک از شرکای ما برنامه‌ای که به روشنی امکان موفقیت آن وجود داشته باشد، ندارند با این حال ما تلاشمان را می‌کنیم و آمریکا کشورهای خاورمیانه را تحت فشار قرار می‌دهد تا به صورت علنی حماس را مسئول تشدید اوضاع در غزه معرفی کنند.

این در حالی است که جنبش حماس پیش از این گزارش‌های اسرائیل مبنی بر پیشنهاد آتش بس طولانی مدت با اسرائیل در مقابل پایان محاصره غزه را تکذیب کرده بود.

از سی ام مارس گذشته(دهم فروردین) فلسطینی‌ها در چارچوب راهپیمایی بازگشت در نزدیکی دیوار حائل بین غزه و فلسطین اشغالی تجمع کرده و بازگشت پناهندگان فلسطینی به شهرها و روستاهایی که از سال 1948 از آنجا مهاجرت کرده اند، خواستار هستند.