خستگی کره شمالی و جنوبی از خیمه شب بازی آمریکا

جیسون آنرو، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دومین دیدار سران کره شمالی و جنوبی گفت، این رویداد اهمیت بسیاری دارد چرا که دو طرف بار دیگر با هدف بررسی جزئیات نشست واشنگتن - پپونگ یانگ دیدار می‌کنند.

جیسون آنرو در گفتگو با پرس تی وی به لغو نشست برنامه ریزی شده کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که قرار بود روز ۱۲ ژوئن در سنگاپور برگزار شود اشاره کرد و گفت: «ترامپ این نشست را لغو و پس از گذشت چند روز اعلام کرد احتمال دارد نشست برگزار شود. اقدام‌های ترامپ هیچ پایه و اساسی ندارد. کره شمالی و جنوبی باید بدون دخالت و حضور آمریکا اختلاف‌های خود را بررسی کنند. فکر می‌کنم دیدار سران دو کره نشان از این دارد که آنان از این بازی آمریکا به ستوه آمده اند. آن‌ها از اقدام‌های تحریک آمیز آمریکا، به تاخیر انداختن‌ها و بازی کردن با کره شمالی با هدف تحریک این کشور خسته شده اند.»

وی افزود: «خیلی مهم است که دو کره دست به دست یکدیگر بدهند. مردم کره جنوبی از تشدید خصومت‌ها به شدت نگرانند و کره شمالی هم که تاکنون به تعهداتش عمل کرده، از این وضع خسته شده است. پیونگ یانگ افرادی را که بازداشت بودند آزاد کرد و بخشی از سایت آزمایش هسته‌ای خود را در برابر رسانه‌های دنیا از بین برد. از سوی دیگر آمریکا دارد زیر حرفش می‌زند و به تعهداتش عمل نمی‌کند، زیاده خواهی می‌کند و دست به اقدام‌هایی غیرمسئولانه می‌زند که هر گونه گفتگو‌های صلح را در آینده سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند. علاوه بر آن تندرو‌هایی همچون جان بولتون (مشاور امنیت ملی ترامپ) و دیگران در واشنگتن، افرادی که نمی‌خواهند هیچ گفتگوی صلحی اتفاق بیافتد، سخنانی غیرسازنده ایراد می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند کره شمالی هیچ گونه بازدارندگی هسته‌ای در برابر تهاجم آمریکا نداشته باشد.»

مونه جائه این رئیس جمهور کره جنوبی، در دیدار با کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی درباره نشست احتمالی او با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بحث و تبادل نظر کرد. دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد دیدار سران دو کره در منطقه‌ای در شمال منطقه غیرنظامی بین دو کشور اتفاق افتاد. بر اساس گزارش دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی این دیدار با هدف تدارک نشست کیم و ترامپ برگزار شده است. این دومین نشست سران دو کره از اواخر آوریل است. دو کشور در سال ۱۹۵۳ روابط دیپلماتیک شان را قطع کردند.