تاکید رئیس‌جمهور کره جنوبی بر مذاکره مستقیم بین آمریکا و کره شمالی

مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی  روز گذشته در دیداری از پیش تعیین نشده، در منطقه غیرنظامی پانمونجوم برای دومین بار با یکدیگر دیدار کردند.

مون جائه این پس از دیدار با رهبر کره شمالی، امروز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: سران دو کره بر دیدار برنامه‌ریزی شده در تاریخ 12 ژوئن تاکید کردند و خواستار غیرهسته‌ای شدن شبه جزیره کره و برقراری صلح شدند.

رئیس جمهور کره جنوبی همچنین از آغاز چهارمین دوره اجلاس بین سران دو کره در تاریخ 1 ژوئن (11 خرداد) خبر داد و اظهار داشت سران دو کشور معتقدند که نشست بین  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی باید برگزار شود.

مون جائه این تاکید کرد واشنگتن و پیونگ یانگ نیاز به مذاکرات مستقیم دارند تا به اختلافات خود پایان دهند. او گفت: سران هر دو کشور کره شمالی و آمریکا خواستار یک نشست موفق هستند. من نیز معتقدم مذاکرات مستقیم بین دو طرف موجب از بین رفتن اختلافات خواهد شد. کیم جونگ اون نیز در این دیدار بار دیگر بر غیر هسته‌ای شدن شبه جزیره کره تاکید کرد.

رئیس جمهور کره جنوبی با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه سئول- پیونگ یانگ و واشنگتن افزود: در صورتی که نشست کره شمالی و آمریکا موفقیت آمیز باشد، رسما با برگزاری نشست سه جانبه به تنش ها در شبه جزیره کره پایان خواهیم داد.

وی به تاریخ نشست سه جانبه اشاره ای نکرد.

نشست سران کره شمالی و آمریکا قرار بود در تاریخ 12 ژوئن در سنگاپور برگزار شود ولی رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گذشته در اقدام پیش‌بینی نشده، با ارسال نامه ای پیونگ یانگ را به رویکرد خصومت آمیز متهم و اعلام کرد با رهبر کره شمالی دیدار نخواهد کرد. با این حال، او روز جمعه با انتشار توئیتی از احتمال برگزاری این نشست در تاریخ تعیین شده خبر داد.

ترامپ در حالی پیونگ یانگ را به رفتارهای خصومت آمیز متهم کرده است که نیروی دریایی این کشور ماه گذشته با کره جنوبی رزمایش نظامی برگزار کرد که واکنش کره شمالی را به دنبال داشت.