آخرین وضعیت جنوب سوریه

منابع آگاه سوری از تمایل دولت سوریه برای مصالحه در جنوب این کشور خبر دادند و اعلام کردند: دمشق ترجیح می‌دهد که سناریویی مشابه آنچه در حومه شمالی حمص و حومه جنوبی حماه رخ داد به منظور خروج بدون درگیری رخ دهد، اما گروه‌های مسلح تاکنون تمایلی از خود برای مصالحه نشان نداده اند و این بر عکس تمایل اهالی این مناطق است.

خالد المحامید معاون رئیس هیات عالی مذاکرات معارضان سوری گفت: من شخصا مایل به بازگشت موسسات دولت و بسط حاکمیت آن بر تمامی سوریه و گشودن گذرگاه‌ها با حضور نیرو‌های روسی و رهایی از جبهه النصره و داعش هستم. من ضد اقدام نظامی در منطقه هستم، زیرا ویرانی و خونریزی بیشتری از طرفین را به دنبال دارد. ما در مرحله جدید که مرحله سیاسی و راهکار حل بحران است به سر می‌بریم.

این درحالی است که رسانه‌ها از نزدیک بودن نبرد بزرگ ارتش سوریه در جنوب سوریه شامل درعا و قنیطره ضد گروه‌های مسلح پس از سیطره دولت سوریه بر حومه دمشق و غوطتتین خبر می‌دهند.

طبق گزارش روزنامه الوطن سوریه بیش از نیمی از شهر درعا تحت کنترل گروه‌های مسلح هست. همچنین مناطق داعل، ابطع، محجه و انخل در حومه درعا تحت سیطره آنهاست. گروه‌های مسلح بر شهرک‌های طرنجه، جباتا الخشب، اوفانیا و المکاسر در استان قنیطره نیز مسلط هستند.

همزمان به ادعای منابع وابسته به معارضان سوری؛ گروه‌های مسلح تحت عنوان جیش الانقاذ در درعا و قنیطره همزمان با مذاکراتی که تحت سرپرستی روسیه برای پایان دادن به حضور گروه‌های مسلح در منطقه به جای گزینه نظامی برگزار می‌شود، متحد شده اند.