چین به دنبال افزایش مناسبات اقتصادی با روسیه

معاون رئیس جمهور چین پس از پایان دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و حضور در نشست مقدماتی بیست و دومین مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ به دیدار موفقیت آمیز خود از روسیه پایان داد.

وانگ کیشان ضمن تاکید بر آمادگی چین برای تقویت مناسبات و همکاری‌ها با روسیه خواستار تلاش همه کشور‌ها برای ایجاد اعتماد متقابل و توسعه عمومی شد.

وی در اولین سفر خارجی خود به عنوان معاون رئیس جمهور چین، اندکی پس از ورود به سن پترزبورگ در دیدار با رئیس جمهور روسیه بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه به منظور بهره مندی دو کشور و جهان تأکید کرد.

وانگ کیشان در این دیدار ضمن ابلاغ پیام و احترامات شی جینپینگ رئیس جمهور چین به همتای روسی خود افزود، رئیس جمهور چین اهمیت زیادی برای مناسبات چین و روسیه قائل است و به دوستی با پوتین احترام می‌گذارد.

کیشان افزود، رئیس جمهور کشورش انتظار دارد دوباره با همتای روس خود درباره مناسبات دوجانبه و همچنین سازمان همکاری شانگ‌های که قرار است اجلاس آن در ژوئن در چین برگزار شود دیدار کند.

وی افزود، بدیهی است روسیه تحت مدیریت پوتین با رشد و شتاب بیشتری به سوی رونق اقتصادی و اجتماعی پیش می‌رود.

وی ضمن اعلام حمایت چین از گسترش و توسعه روسیه از آمادگی پکن جهت پیشبرد همکاری‌های راهبردی بلند مدت با مسکو خبر داد و گفت: «چین برای تسریع و ارتقا سطح همکاری‌های عملی دوجانبه آماده است.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن ابلاغ احترامات و آرزوی بهترین‌ها برای همتای چینی خود ابراز امیدواری کرد، شی جین‌پینگ بتواند مردم کشورش را به سوی دستاورد‌های جدید در عصر نوین این کشور سوق دهد.

پوتین ضمن ابراز امیدواری برای دیدار مجدد از چین و رئیس جمهور این کشور از ادامه همکاری‌های دو کشور برای تقویت و ارتقا سطح مناسبات خبر داد.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به علاقمندی جهت تعمیق همکاری‌های همه جانبه، تقویت درک متقابل و حمایت از امور بین المللی، خواستار ارتقا همکاری و مشارکت راهبردی جامع دو کشور در سطوح بالا شد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول نیز در این نشست مقدماتی در سن پترزبورگ حضور داشتند.