سرقت سلاح از انبار وزارت کشور افغانستان

فساد اداری و فروش تسلیحات نیروهای امنیتی افغان به مخالفان مسلح به معضل امنیتی برای دولت افغانستان تبدیل شده است.

 شبکه تلویزیونی «طلوع‌» در گزارشی از سرقت بیش از 73 کلت کمری و سه دوربین دید در شب از انبار تسلیحات واحد حمایتی وزارت کشور افغانستان خبر داد.

وزارت کشور افغانستان در واکنش به این موضوع تصریح کرد که این سلاح‌ها به دلیل فرسودگی از نیروهای پلیس جمع آوری شده بودند اما از انبار تسلیحات وزارت کشور ناپدید شدند.

«نجیب دانش» سخنگوی وزارت کشور افغانستان اظهار داشت: 86 اسلحه کمری کلت که به دلیل فرسودگی از سوی نیروهای پلیس استرداد شده بودند از انبار تسلیحات وزارت کشور سرقت شدند.

وی افزود: نهادهای امنیتی این موضوع پیگیری کردند و 12 نفر نیز در رابطه با این سرقت بازداشت شدند.

«سیدعلی کاظمی» عضو پارلمان افغانستان با ابراز نگرانی از فروش و سرقت سلاح از انبار وزارت کشور افغانستان تاکید کرد که مقامات دولتی باید پاسخگو باشند.

این در حالی است که سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان پیش از این نیز از فقدان نظارت بر مهمات و تسلیحات نیروهای امنیتی افغان انتقاد کرده بود.

اداره سیگار پیش از این گفته بود به دلیل فساد در نیروهای افغان طالبان فرماندهان خود را به خرید سلاح، سوخت و مهمات از سربازان افغان توصیه می‌کنند، زیرا این اقدام هم آسان‌تر و هم ارزان‌تر است.

با این حال دولت افغانستان هنوز نتوانسته است راهکار موثری برای مبارزه با فروش تسلیحات و مهمات جنگی نیروهای افغان به طالبان اتخاذ کند.