سعد الحریری: دولت لبنان باید دولت وفاق ملی باشد

نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد که دولت لبنان باید دولت وفاق ملی باشد تا عرصه داخلی در برابر چالش‌های منطقه‌ای تقویت شود.

«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان امروز طی سخنانی با تاکید بر اینکه دولت باید بر مبنای وفاق ملی تشکیل شود، گفت: برای تقویت عرصه داخلی لبنان در برابر چالش‌های منطقه باید دولت وفاق ملی تشکیل شود.

الحریری که اخیرا با کسب اکثریت آرای پارلمان لبنان بار دیگر به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب و مامور تشکیل کابینه جدید شد، افزود: من به همه جریان‌ها و احزاب سیاسی خوشبین هستم و مانعی بر سر راه تشکیل کابینه نمی‌بینم.

او با بیان اینکه انتخابات پارلمانی اخیر دستاورد بزرگی برای کشور است، گفت: ما (در خصوص تشکیل کابینه) می‌توانیم به تفاهم برسیم.

به گزارش شبکه خبری المستقبل، سعد الحریری گفت: فضایی که در دولت سابق وجود داشت، امروز هم وجود دارد.

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان، روز پنجشنبه گذشته رئیس جریان المستقبل این کشور را بعد از کسب ۱۱۱ رأی، مکلف به تشکیل کابینه کرد.

سعد الحریری در نشست پارلمان از مجموع ۱۲۸ رأی، موافقت ۱۱۱ نماینده پارلمان را برای تشکیل کابینه جدید به دست آورده است.

لبنان ۱۲۸ کرسی دارد و سعد الحریری در دور اول مشورت‌های امروز پارلمان موافقت ۶۸ نماینده را نخست‌وزیر شدن یعنی «نصف به علاوه یک» را کسب کرده بود.

نظام سیاسی لبنان از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۵۳ بر اساس تقسیم قدرت سیاسی میان طوائف مختلف آن پایه‌ریزی شده به طوری که رئیس جمهور بر اساس عرف معمول از میان مسیحیان مارونی، نخست وزیر از میان اهل تسنن و رئیس پارلمان از میان شیعیان برگزیده می‌شوند.