عربستان در پی تشکیل نیروی نظامی در شمال سوریه است

رسانه‌های ترکیه از تماس نظامی عربستان و نیرو‌های کُرد سوریه برای تشکیل یک نیروی جدید عربی خبر می‌دهند.

به نوشته وب‌سایت روزنامه «ینی‌شفق»، اخیراً چند مشاور نظامی عربستان به منظور تشکیل یک نیروی نظامی جدید در روستایی در استان حسکه در شمال سوریه با نیرو‌های کُرد این کشور دیدار کرده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری «آناتولی» در استان حسکه نیز گزارش داد جمعه گذشته ۳ مشاور نظامی عربستان با نیرو‌های کُرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق YPG» در روستایی دورافتاده در شمال حسکه دیدار و گفتگو کردند.

بنا به گزارش ینی‌شفق، گفته می‌شود هدف این دیدار تشکیل یک نیروی عربی متشکل از نیروی محلی و قبیله‌ای «جیش الصنادید» بوده تا به نیرو‌های کُرد سوریه کمک کنند. آنگونه که این وب‌سایت ترکیه‌ای نوشته است، عربستان هم‌اکنون پست‌های نظامی در حسکه و قامشلی برپا کرده و افراد داوطلب را ثبت‌نام می‌کند؛ مقامات سعودی وعده داده‌اند به هر فردی که به این نیروی نظامی جدید ملحق شود ۲۰۰ دلار پرداخت می‌کند.

ینی شفق نوشت تشکیل این نیروی عربی جدید بخشی از فدراسیون شمال سوریه است که نیرو‌های کُرد در ۱۷ مارس ۲۰۱۶ آن را به صورت یک‌جانبه اعلام کردند.

ینی شفق همچنین افزود: عربستان سعودی ماه گذشته از طریق مرز عراق کامیون‌هایی پُر از اقلام مختلف کمکی به منطقه تحت کنترل کُرد‌های سوریه ارسال کرد بدون آنکه اعلام کند دقیقا کالای این کامیون‌ها چیست و آیا از این طریق مهمات و سلاح را در اختیار نیرو‌های کُرد قرار نداده است.

وزیر مشاور عربستان -که مسئول روابط شورای همکاری خلیج فارس با نیرو‌های کُرد سوریه است- اکتبر سال گذشته با هدف جمع‌آوری اطلاعات همراه با مقامات آمریکایی از مناطق تحت کنترل نیرو‌های کُرد در استان الرقه بازدید کرد.