سرنوشت منبج سوریه همچنان در ابهام

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت: ما هنوز هیچگونه توافق‌هایی با دولت ترکیه نداشته‌ایم. ما قبلا اعلام کردیم که ایالات متحده و گروه کاری ترکیه جمعه در آنکارا دیدار کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما به گفت‌وگوهای جاری در قبال سوریه و سایر مسائل که جزو دغدغه‌های مشترک است، ادامه خواهیم داد. دو طرف بعدا مولفه‌های یک نقشه راه برای همکاری بیشتر از جمله درباره منبج را تشریح خواهند کرد.

به دنبال سفر ماه فوریه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا به آنکارا، ترکیه و آمریکا یک مکانیزم برای مدیریت مسائل جداگانه در گروه‌های کاری ارائه کردند که شامل برقراری ثبات در منبج و جلوگیری از هرگونه درگیری ناخوشایند بود.

همچنین اخباری مبنی بر توافق اولیه دو کشور درباره اداره شهر منبج در خبرگزاری رویترز منتشر شد.

ناوئرت همچنین گفت مایک پامپئو، وزیر امور خارجه جدید آمریکا و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه چهارم ژوئن (۱۴ خرداد) در واشنگتن دیدار می‌کنند. اولین نشست کارگروه سوریه هشتم و نهم مارس در واشنگتن برگزار ‌شد.

حمایت ارتش آمریکا از گروه یگان‌های مدافع خلق کرد "ی‌پ‌گ" در منبج که ترکیه آن را شاخه‌ای از پ‌ک‌ک می‌داند، روابط میان آنکارا و واشنگتن را تیره کرده و موجب شده است تا نگرانی‌هایی درباره وقوع درگیری میان این دو متحد عضو ناتو ایجاد شود چرا که حدود ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی در این شهر دارد.

ترکیه ماه ژانویه عملیات "شاخه زیتون" را در عفرین واقع در شمال سوریه آغاز کرد تا به گفته خودش، منطقه را از وجود گروه‌های تروریستی پاک کند. پس از آزادسازی شهر عفرین، آنکارا گفت احتمالا این عملیات را به سمت شرق و منبج گسترش می‌دهد مگر اینکه گروه ی‌پ‌گ از شهر که موقعیت استراتژیکی دارد، خارج شوند.