توصیه غربی‌ها به بن‌سلمان: در ملا عام ظاهر نشوید

حرف و حدیث‌ها درباره هدف قرار گرفتن کاخ پادشاهی در ریاض از سوی عناصر مسلح یا هواپیمای بدون سرنشین، که حامل مواد منفجره‌ای برای اجرای عملیات ترور «محمد بن‌سلمان» ولیعهد و همراهانش بود، به بیرون درز کرده است. این موضوع، که این عملیات چگونه پایان یافت، تاکنون مبهم مانده است ولی یک منبع آگاه به خاندان پادشاهی در ریاض، وقوع این عملیات مسلحانه برای اهداف سیاسی از دایره حکومتی را تایید می‌کنددو می‌گوید این یک عملیات تروریستی عادی نبود.

این منبع می‌گوید «ولیعهد از حمله‌ای که موفقیت‌آمیز بودنش دشوار بود، نجات یافت ولی او بسیار وحشت‌زده شده است، اصلا تصور چنین عملیاتی علیه کاخی، که دژ امنیتی سعودی‌ها است، آن هم توسط اعضای خاندان و نهادهای امنییت را نمی‌کرد.» 

کاخ الخزامی یکی از اماکنی در عربستان سعودی و خاورمیانه است که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد.

منبع مذکور در ادامه افزود:‌ «حمله اخیر پیامدها و تغییرات اساسی در زندگی شاهزاده بن‌سلمان ایجاد کرده است؛ تمامی ترددهای او در سکوت و بی‌خبری انجام می‌شود و حتی اطلاعاتی درباره محافظانش، که همگی به طور معمول سعودی بودند، غربی شده‌اند. بن‌سلمان به تلفن‌های شخصی خود به ندرت پاسخ می‌دهد و هیچ‌کسی از تحرکات و محل حضور وی به طور دقیق آگاه نیست.»

روزنامه رای‌الیوم مطلع شده است که طرف‌های غربی به محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی توصیه کرده‌ و از وی خواسته‌اند که کمتر در ملأ عام حاضر شود و طرح‌های ابتکاری و تصمیم‌گیری‌های جنجالی خود، که باعث دشمن‌آفرینی در داخل خاندان پادشاهی و حتی محافل عمومی خواهد شد را به حداقل برساند. غربی‌ها همچنین از بن‌سلمان خواسته‌اند مانند یک پادشاه واقعی رفتار نکند بلکه منتظر بماند تا بر کرسی پادشاهی تکیه بزند.

طبق این گزارش، محمد بن‌سامان دشمنان زیادی برای خود در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش‌های امنیتی و نظامی ایجاد کرده؛ او صدها مسئول را برکنار و جوانان بی‌تجربه را جایگزین آنها کرده است. تمامی این عوامل، باعث ایجاد ارتش از انتقام‌گیران علیه این شاهزاده قدرت‌طلب شده است. طرف‌های مختلفی در تلاش برای نابود کردن وی شده‌اند؛ خواه در میان خاندان پادشاهی، که ده‌ها شاهزاده را بازداشت کرد، خواه در میان دربار پادشاهی، که شماری از دستیاران شاهزاده‌ها را بازداشت کرد و خواه در میان نهادهای امنیتی، که به شماری از اعضای آن توهین و آنها را بازداشت کرد.