بالا گرفتن تنش میان دولت و ارتش پاکستان

به گزارش ايسنا، اين اقدام پس از آن صورت گرفت که ارتش پاكستان از يوسف رضا گيلاني، نخست وزير اين كشور به دليل مصاحبه مطبوعاتي اخيرش انتقاد كرد.

دوشنبه گذشته، یوسف رضا گیلانی، فرمانده ارتش و رییس سرویس اطلاعاتی پاکستان را متهم کرده بود که برخلاف قانون اساسی رفتار کرده و بر نحوه عمل دادگاه عالی این کشور اعمال نفوذ کرده است.

اما ارتش پاکستان در بیانیه‌ای ضمن رد این اتهامات، نسبت به عواقب جدی آن هشدار داد.

دادگاه عالی پاکستان در حال تحقیق درباره یادداشتی است که براساس آن سفیر سابق اسلام آباد در واشنگتن از آمریکا برای دفع یک کودتای نظامی کمک خواسته بود. گفته می شود قرار بود در پی کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده، کودتایی نظامی در پاکستان صورت بگیرد.

دادگاه عالی پاکستان، تحت فشار ارتش این کشور دستور انجام تحقیقات در خصوص اینکه آیا آصف علی زرداری، رییس جمهوری پاکستان دستور ارسال این یادداشت به واشنگتن را داده یا خیر، صادر کرده است.

در راستای این تحقیقات، ژنرال اشفق پرویز کیانی، ‌ رییس ارتش پاکستان و ژنرال احمد شجاع پاشا، رییس سازمان اطلاعات این کشور، با تسلیم بیانیه‌هایی به دادگاه اعلام کردند که این یادداشت واقعی و بخشی از توطئه علیه ارتش است.

گیلانی در مصاحبه‌ای گفت که کیانی و پاشا با تسلیم این بیانیه‌ها قانون اساسی را نقض کرده‌اند. وی معاون وزیر دفاع را در ارتباط با نقش او در ارائه بیانیه‌های روسای ارتش و اطلاعات به دادگاه عالی برکنار کرد.

به گفته ناظران، اخراج این مقام وزارت دفاع احتمالا نشانه‌ای دیگر از افزایش اختلاف‌ها میان دولت و رهبران ارتش پاکستان است.

افزایش تنش‌ها به نگرانی‌ها نسبت به بی‌ثباتی در این کشور دامن زده است.

نعیم خالد لودی، معاون وزیر دفاع، یکی از وفاداران به ارتش و پل ارتباطی میان دولت غیر نظامی و ارتش پاکستان بوده و دفتر نخست وزیر پاکستان اعلام کرده به دنبال برکناری وی، اکنون نرگس سیتهی، دبیر کل کابینه دولت پاکستان که نزدیک به یوسف رضا گیلانی است، جانشین وی می‌شود.

در صورت تمایل یوسف رضا گیلانی برای برکنار کردن روسای ارتش و وزارت اطلاعات پاکستان، وی نیاز به حمایت معاون وزیر دفاع خواهد داشت.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با بالا گرفتن تنش‌ها میان دولت و ارتش پاکستان، فرمانده کل ارتش این کشور خواهان برگزاری نشستی اضطراری با فرماندهان بلندپایه ارتش شده است.

اين نشست قرار است امروز (پنجشنبه) در مقر ارتش انجام شود.