افزایش استفاده از پهپاد‌های جنگی در دوره ترامپ

 بر اساس بررسی که نتایج آن روز پنجشنبه منتشر شد استفاده از پهپاد‌های جنگیدر دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در حالی افزایش یافته است که پهپاد‌های کنترل از راه دور کمتر در معرض اقدامات امنیتی هستند.

این بررسی که از سوی مرکز «استیمسون»، مرکز تحقیقاتی غیرسیاسی در واشنگتن، منتشر شد به سال اول ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا می‌پردازد که بازنگری در محدودیت‌های رئیس جمهور پیشین آمریکا را در این خصوص خواستار بود.

مرکز استیمسون اعلام کرد: «ترامپ دست‌کم مجوز ۸۰ حمله در پاکستان، یمن و سومالی را در سال نخست ریاست جمهوری خود صادر کرد، این روند از این ماجرا حکایت دارد که ممکن است از دو رئیس جمهور سابق آمریکا نیز جلوتر باشد، که این موضوع ممکن است نشانه اراده بیشتر برای توسل به نیروی کشنده باشد.»

به عنوان مقایسه، اوباما در هشت سال ریاست جمهوری خود مجوز ۵۵۰ مورد حمله را صادر کرده بود.

ترامپ، این میلیاردر جمهوری‌خواه، ابتکار عمل بیشتری به فرماندهان نظامی حاضر در میدان داده تا حملات هواپیما‌های بدون سرنشین جنگی را بدون درخواست مجوز از کاخ سفید یا مقامات نظامی ارشد در واشنگتن، تایید کنند.

وزارت دفاع آمریکا عقیده دارد این موضوع به فرماندهان حاضر در میدان اجازه می‌دهد سریعتر تصمیم بگیرند.

به گفته مرکز استیمسون، سازمان سیا همچنین خواهان هدایت حملات در مناطق جنگی مانند افغانستان است، در حالی که این مسئولیت به طور معمول به ارتش آمریکا واگذار شده است. این منبع افزود: «چنین اقدامی تغییر در فعالیت‌های سیا در افغانستان محسوب می‌شود و توسعه ظرفیت‌های این سازمان برای حملات پنهانی در عملیات ضد تروریستی است که سطح شفافیت اقدامات را نیز کاهش می‌دهد.»

ریچل استول، نویسنده این بررسی، مدت‌ها از استفاده از پهپاد‌های جنگی در دوران اوباما انتقاد می‌کرد، اما اکنون وی تلاش‌های رئیس جمهور سابق آمریکا برای بهبود شفافیت عمومی درمورد استفاده از پهپاد‌های جنگی را «نوستالژیک» قلمداد می‌کند.